Zeep (2017)

Recensie Zeep CinemagazineRegie: Hanna van Niekerk | 9 minuten | korte film, fantasie, romantiek | Acteurs: Jack Monkau, Marilou Mermans, Wies Fest, Tarikh Janssen, Ingrid van Gelder, Thessa Meijer, Kurt Platvoet, Salma Bourjilas, Tiny Prins, Ronald Kuipers

Grappig is dat. Als je jong bent, kun je heel vertederd raken van de aanblik van twee bejaarde mensen die elkaar nog zichtbaar lief hebben. Het omgekeerde komt minder vaak voor, lijkt wel. Terwijl je als je oud bent, en je ledematen niet meer zo goed willen, bij het zien van twee gepassioneerd zoenende jongeren vast ook nog terugverlangt naar de tijd dat je zorgeloos dartelde door de roze wolk van verliefdheid. Het bejaarde echtpaar Gerben en Louise is in het korte filmpje ‘Zeep’ (2017) vanuit België op bezoek in de Nederlandse hoofdstad. Vanuit het Centraal Station volgen we hen op weg naar het hotel. Op weg naar hun hotelkamer (hijg, hijg, puf, puf, er is geen lift!) ontmoeten ze in de krappe gang een jong stel. Eenmaal in de hotelkamer is tijd om even de benen te strekken, maar van rusten komt niet echt veel door de veelbetekenende geluiden van een hotelkamer boven hen. Geamuseerd kijken ze elkaar aan, in hun ogen een blik van een voorzichtige herinnering.

Het hotelverblijf lijkt zo voort te kabbelen tot Louise een douche neemt. Ze zeept zich in met roze gekleurde doucheschuim, dat een magische uitwerking heeft. Vol ongeloof maakt ze Gerben deelgenoot van dit wonder. Maar wonderen bestaan toch niet echt, of wel?

‘Zeep’ is een lief en grappig kort filmpje van de talentvolle Hanna van Niekerk, die eerder in 2017 haar langspeelfilmdebuut maakte met ‘If the Sun Explodes’. En net als in dat romantische drama geeft ze met deze in het kader van KORT! 2017 gemaakte filmpje blijk van een trefzeker oog voor composities en sfeer. ‘Zeep’ ontroert en amuseert en zet je ondanks het sprookjesachtige verhaal weer even met beide benen op de grond met een levensmotto die iedereen ter harte zou moeten nemen.