Zelig (1983)

Regie: Woody Allen | 79 minuten |  komedie, fantasie | Acteurs: Woody Allen, Mia Farrow, Patrick Horgan, John Buckwalter, Paul Nevens

De fictieve documentaire was nog niet zo groots aanwezig in Hollywood, toen Woody Allen met ‘Zelig’ kwam, en de critici waren zeer onder de indruk. De manier waarop de regisseur, schrijver en acteur als Leonard Zelig in oude montages uit de jaren 20 en 30 is geplakt, is uitermate indrukwekkend, getuige het predigitale tijdperk waarin de film gemaakt werd. De cinematografie leverde Gordon Willis dan ook zijn eerste Oscarnominatie op, maar nam zo’n lange tijd in beslag, dat Allen twee films kon maken (‘A Midsummer Night’s Comedy’ en ‘Broadway Danny Rose’) voordat ‘Zelig’ in de bioscoop kwam.

Vrijwel de hele film bestaat uit nagemaakte newsreels uit de jaren 20, maar het script is zo bijzonder, dat dit de film nauwelijks stoort. Vol met de geweldige dialogen en oneliners waar Allen zo beroemd mee is geworden, maar gepaard met visuele effecten, make-up en kostuums van hoog niveau, levert dit een ongewone komedie op, en een van Allens beste. De verfijnde komische technieken als acteur, gemengd met Mia Farrows overduidelijke affectie voor het karakter en de persoon die eronder zit maken het plaatje compleet.

De man wordt vaak verweten keer op keer dezelfde film te maken, en toegegeven, wanneer je elk jaar met een nieuw werk komt, is herhaling onvermijdelijk, maar Allens afwijkende cinema als ‘The Purple Rose of Cairo’, ‘Interiors’, ‘Match Point’ en ook ‘Zelig’ bewijzen het tegendeel. De onderliggende boodschap lijkt wat overduidelijk, maar ook dit is in vele van zijn films aanwezig. Het is duidelijk dat een van cinema’s grootste regisseurs aan het werk is. Hier spreekt iemand met een duidelijke eigen stem en persoonlijkheid, ironisch genoeg in een film over iemand aan wie het dat net ontbreekt.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 8 december 1983