Zillion (2022)

Recensie Zillion CinemagazineRegie: Robin Pront | 136 minuten | misdaad, drama, muziek | Acteurs: Jonas Vermeulen, Matteo Simoni, Charlotte Timmers, Barabara Sarafian, Geert Van Rampelberg, Frank Vercruyssen, Dirk Roofthooft, Ward Kerremans, Jennifer Heylen, Milorad Kapor

Als het aan de pornokoning van België had gelegen, had de meest notoire/bekende – streep zelf maar door – discotheek van het land The Gloryhole geheten. Helaas/gelukkig – alweer streep zelf maar door – is het nooit zover gekomen en kregen we in plaats daarvan De Zillion. In de tweede helft van de jaren 90 was er in België een spectaculaire techno/trance scene. Het kleine landje stond er zelfs om bekend. Deze muziek was een zegen voor discotheken, die als paddenstoelen uit de grond rezen. Zo waren er De Carré, La Rocca, Cherry Moon en nog vele andere. Er was echter één legendarische discotheek die met kop en schouders boven de rest uitstak door zijn hoogtechnologische capaciteiten, De Zillion. Het moest er dan ook ooit van komen dat er een film over gemaakt zou worden.

De jaren 90 in België waren een wilde periode, of zoals Frank Verstraeten in ‘Zillion’ het verwoordt: “Toen konde de mensen nog iets wijsmaken”. ‘Zillion’, van de Belgische regisseur Robin Pront, vertelt het verhaal van de gelijknamige discotheek en de rise and fall van haar oprichter, Frank ‘de kleine uit Meise’ Verstraeten (Jonas Vermeulen). Frank groeit op in het dorpje Meise bij zijn taaie, alleenstaande moeder Marleen Verstraeten (Barbara Sarafian). Hoewel Frank enorm klein is, heeft hij grote plannen voor de toekomst. Op jonge leeftijd start hij het succesvolle computerbedrijf Infobrix. Niet veel later leert hij Dennis ‘Black Magic’ Burkas (Matteo Simoni) kennen, beter bekend als de pornokoning van België. Het duo beslist om samen in zee te gaan en na enkele tegenslagen stampen zij De Zillion uit de grond. Met zijn achtergrond in computers weet De Kleine Uit Meise er een hoogtechnologisch spektakel van te maken, terwijl Dennis voor de gasten zorgt. Ondertussen komt de toenmalige miss België Vanessa Goossens (Charlotte Timmers) in hun leven.

Frank is iemand die graag buiten de lijntjes kleurt en niets of niemand in zijn weg laat staan. Zijn vader zei kennelijk altijd: “Het leven is te kort om belastingen te betalen.” Een les die hij ter harte neemt. Frank heeft zowel een Napoleon- als Calimero-complex, alles en iedereen is tegen hem en dan vooral de aan eczema lijdende fraudeagent Nico Tackaert (Frank Vercruyssen). Deze twee spelen een kat-en-muisspel, maar iemand zal uiteindelijk moeten toegeven.

De basispremisse van ‘Zillion’ is hoe het hoofdpersonage, Frank, te dicht bij de zon vliegt. Een klassiek genre waar Pront niet echt vernieuwing in brengt. Het schoolvoorbeeld van dit genre is Scorsese’s ‘The Wolf of Wall Street’ – een film waarmee ‘Zillion’ frequent wordt vergeleken. Aan deze premisse koppelt Pront een winnende combinatie van een uitstekende cast en catchy muziek, cruciaal als je een film over een discotheek maakt. Hierdoor ontstaat er een fantastische sfeer waardoor je dikwijls niet stil kan blijven zitten in je stoel. De moeite die is genomen om accurate en toepasselijke liedjes te kiezen voor de film vormen een absolute meerwaarde. In de jaren 90 was de trance-scene in België indrukwekkend, waardoor veel bekende nummertjes werden gedraaid in De Zillion. Nummers zoals ‘Universal Nation’, ‘Electric Voodoo’, ‘In My Eyes’ en ‘Nagasaki’ komen aan bod in ‘Zillion’. ‘Zillion’ is uiteindelijk een film over een dancing en mensen die feesten en als je de zaal eenmaal uitwandelt, wil je als kijker eigenlijk gaan dansen en trancemuziek luisteren.

De gehele cast speelt het top. Jonas is een zeer overtuigende Frank Verstraeten en slaagt er in om de kijker mee te krijgen in zijn narratief. Je begint bijna sympathie voor hem te krijgen, maar de film blijft het telkens duidelijk maken dat hij een guur figuur is. Charlotte speelt met glans de voormalige miss België, een tragische figuur die eigenlijk enkel gelukkig wilde zijn, maar wiens leven werd beheerst door dominante mannen. Haar echte naam wordt in de film niet gebruikt, aangezien zij niets met het project te maken wilde hebben. Een meer ambigu figuur is dat van Matteo Simoni. Zijn personage, Dennis Black Magic, zorgt voor de comic relief in het verhaal. Met gevatte opmerkingen zoals: “Snel geef die man een blowjob” en zijn gladde stijl, brengt Simoni het publiek zonder twijfel aan het lachen. In ‘Zillion’ wordt hij bij momenten als the good guy afgebeeld, terwijl dit niet geheel strookt met de realiteit – Dennis Burkas is opgepakt geweest wegens seksueel misbruik van minderjarigen. Mensen zijn uiteraard niet ééndimensionaal, dus ongetwijfeld was hij niet volledig slecht, maar de keuze om Dennis sympathiek te laten overkomen is gewaagd. Dit vormde ook de voornaamste bron van kritiek in de Belgische pers.

Geregeld steelt Barabara Sarafian de show als de neurotische en stikjaloerse moeder van Frank. Zij speelt een grote rol in zijn leven en dit wordt al vanaf het begin van ‘Zillion’ duidelijk gemaakt. Ze gaat door weer en wind om voor haar zoon te zorgen en neemt daarin drastische maatregelen.

Zoals al gezegd ademt de film een bepaalde sfeer. Die ontstaat niet enkel door de muziek, maar ook door het recreëren van de jaren 90 en de indrukwekkende installaties om De Zillion terug tot leven te wekken. Pront en de rest hebben hun best gedaan om alles zo realistisch mogelijk te maken, zodat het werkelijk aanvoelt alsof je in de dancing zit. De echte Frank Verstraeten heeft hieraan een steentje bijgedragen. Ook de kledingstijl schreeuwt nineties, zeker de befaamde Buffalo-schoenen.

Hoewel de basispremisse van ‘Zillion’ eerder doorsnee is, weet Robin Pront deze heel mooi op te fleuren. Audiovisueel is de film meer dan in orde en met zo een sterke cast moet je haast onbekwaam zijn om iets fout te doen. Er komt een sfeer tot leven in de film om u tegen te zeggen. Eén waarvan een mens zin krijgt om uit te gaan en het nachtleven te gaan ontdekken. Geen wonder dus dat ‘Zillion’ zo’n enorm succes is in België.

Nick Majchrowicz

VOD-release: 13 januari 2023 (Prime Video)