Zim and Co. (2005)

Regie: Pierre Jolivet | 90 minuten | komedie | Acteurs: Adrien Jolivet, Mhamed Arezki, Yannick Nasso, Naidra Ayadi, Nathalie Richard, Nicolas Marié, Maka Kotto, Abbes Zahmani, Jean-Philippe Vidal, Guilaine Londez, Michelle Goddet, Jean-Claude Frissung, Pierre Diot, Nada Strancar, Wilfried Romoli, Francis Leplay, Eric Prat, Thierry Levaret, Michel Fortin, Daniel Berlioux, Abdelhafid Metalsi, Vincent Grass, Ahcène Nini

‘Zim and Co’ is een verfrissende, charmante film over een viertal Franse vrienden. De hoofdpersoon Victor Zimbietrovski, door iedereen Zim genoemd, komt in de problemen als hij een automobilist geen voorrang verleent. Hij wordt meegenomen naar het politiebureau en daar komen ze erachter dat hij een strafblad heeft, zij het voor een kleine overtreding. Hij wordt nu positief op drugs getest en daardoor is hij ‘veelpleger’ geworden. De rechter raadt hem aan om zo snel mogelijk een baan te vinden, zodat de kans dat hij in de gevangenis terecht komt aanzienlijk wordt verkleind. Zim heeft wel een baan, meerdere zelfs, hij speelt gitaar in een band, werkt zwart op markten en helpt zijn moeder, die loodgieter is. Maarja, een baan met een contract en salarisstrookjes, dat ontbreekt nog.
Zim vertelt niets aan zijn moeder (met wie hij overigens een uitstekende relatie heeft) en alles tegen zijn vrienden, Cheb en Arthur. Hij gaat vol goede moed op zoek naar een baan, en vindt de voor hem perfecte baan (verkoper van skateboards) met wat bluffen al snel. Het enige probleem is dat hij binnen tien dagen een rijbewijs, een (Duitse) auto én een middelbare schooldiploma nodig heeft (want dat heeft ie er voor het gemak even bijgebluft). Met hulp van zijn vrienden zet hij alles op alles om dit toch voor elkaar te krijgen. Hij raakt vervolgens in de meest extreme situaties verzeild, wordt bedreigd met een geweer, wordt belazerd door een autoverkoper en slaagt in een keer voor zijn rijbewijs, ondanks het feit dat hij zowel de voor- als achterbumper beschadigd tijdens het inparkeren…

Adrien Jolivet, zoon van regisseur Pierre Jolivet, zet een charmant personage neer, voor wie de kijker direct sympathie kan opbrengen. Zijn babyface, lange lokken en nonchalante houding maken dat je hem onmiddellijk zijn fouten kunt vergeven. Ook de vrienden van Zim, Cheb en Arthur, worden perfect gespeeld door respectievelijk Mhamed Arezki en Yannick Nasso. Ze komen alledrie zeer naturel over. Cheb is de uitvinder van de drie, en bedenkt de meest vreemde snufjes, waarmee hij eens hoopt een klapper te maken. Arthur loopt stage in een carrosseriewerkplaats, maar wordt het slachtoffer van een discriminerende baas en moet de woede van zijn strenge vader op de koop toenemen. Safia, de love interest van Zim, is een verademing tussen al het Hollywoodschoons dat in de meeste mainstream films op je afkomt. De film weet alle clichés te vermijden en bruist van energie door de korte shots en snelle montage. De muziek draagt hieraan een steentje bij. Ook de dialogen zijn erg sterk. Op een grappige wijze worden thema’s als racisme en kansloze jongeren in een buitenwijk van een grote stad (Parijs) behandeld. De uitzichtloosheid van deze laagopgeleide jongeren is schrijnend, omdat ze veelal in een vicieuze cirkel zitten. Omdat ‘Zim and Co’ meer komedie dan drama is, is de werkelijkheid wellicht wat anders dan hier geschetst wordt, maar feit blijft dat de film zeker als ‘must-see’ bestempeld kan worden. Een film die je in je hart kan sluiten.