Zion and His Brother-Zion Ve Ahav (2009)

Regie: Eran Merav | 84 minuten | drama | Acteurs: Reuven Badalov, Ronit Elkabetz, Tzahi Grad, Ofer Hayoun, Liya Lein

De veertienjarige Zion (Reuven Badalov) heeft het niet makkelijk. Samen met zijn gescheiden moeder (Ronit Elkabetz) en zijn drie jaar oudere broer Meir (Ofer Hayun) woont hij in een bedompt, krap appartement in de achterbuurten van de Israëlische stad Haifa. Zijn vader spreekt hij slechts sporadisch, als die naar een betaaltelefoon verderop belt. Met zijn broer heeft Zion een haat-liefdeverhouding. Net als zijn moeder trouwens, die af en toe geen idee heeft wat ze met de stuurse, koppige Meir aanmoet. Hij scheldt haar uit voor hoer – wat overigens niet eens gelogen is – en dreigt zijn huidige uitzichtloze situatie te verruilen voor een nog miserabelere omgeving: de criminaliteit. Zion is veel introverter, meer een denker dan een doener. Vooralsnog kan hij nog altijd bouwen op zijn broer, ook al liggen de twee ook geregeld met elkaar in de clinch. Maar een incident met noodlottige gevolgen zet de onderlinge relatie tussen de twee broers op scherp.

De Israëlische schrijver-regisseur Eran Merav maakte met ‘Zion and His Brother’ (2009) zijn debuut. Hij volgt daarbij een beproefd concept: een disfunctionele familie die de eindjes aan elkaar moet zien te knopen. Centraal staat de relatie tussen de twee puberende broers. Als Zion na een paar uurtjes in zee zijn dure sportschoenen niet meer terug kan vinden op het strand, is hij ten einde raad. De volgende dag ziet hij de Ethiopische immigrant Salomon op school met zijn schoenen lopen. Hij vertelt het aan zijn broer en samen zoeken ze de jongen ’s avonds op. De driftige Meir schiet uit zijn slof en in een benauwende achtervolging komt de arme Salomon op tragische wijze aan zijn einde. De broers besluiten het niet meer over die bewuste avond te hebben, maar onderhuids broeit er toch wat. Bij allebei. Meir wordt nog onhandelbaarder dan hij al was en vooral Eli (Tzahi Grad), de autohandelaar met wie zijn moeder een relatie heeft, ondervindt dat aan den lijve. Ook Zion moet eraan geloven, want Meir is als de dood dat hij zijn mond open zal doen over wat er die bewuste avond gebeurd is.

‘Zion and His Brother’ speelt zich af in een sombere setting, die neorealistisch aandoet. De vergelijking met Gus Van Sants ‘Paranoid Park’ (2007) is niet te missen: net als de skateboarder Alex (Gabe Nevins) in die film is de ingetogen Zion min of meer per ongeluk getuige van een dodelijk ongeval (en in beide films speelt een trein een cruciale rol), dat aan hem begint te vreten. Een andere parallel is de thuissituatie van de jongen en de ontluikende romantische/seksuele gevoelens voor een jong meisje (in ‘Zion and His Brother’ gespeeld door Liya Lein). Heel origineel is deze debuutfilm van Eran Merav dus niet qua opzet, maar op de uitvoering valt opmerkelijk weinig aan te merken. Het verhaal wordt gedragen door de acteurs, die allen uitstekend in hun rol zitten. Vooral de twee jonge broers maken indruk: de rebelse, charismatische, broeierige Hayun en de meer introverte Badalov, van het type ‘stille wateren, diepe gronden’. Hun gevoelens, frustraties en onrust snijden diep in je ziel.

Hoewel de emoties soms hoog oplopen, wordt de film nergens sentimenteel. Op zijn beste momenten weet ‘Zion and His Brother’ zelfs te ontroeren, bijvoorbeeld in de intieme onderonsjes tussen tussen moeder en zoon. Bescheiden maar krachtig debuut van een veelbelovende jonge Israëlische regisseur!

‘Zion and His Brother’ verschijnt maandag 18 juli 2011 op DVD en is vanaf dinsdag 5 juli 2011 te huur.