Zombie Holocaust-Zombi Holocaust (1980)

Regie: Marino Girolami | 90 minuten | horror | Acteurs: Ian McCulloch, Alexandra Delli Colli, Sherry Buchanan, Peter O’Neal, Donald O’Brien, Dakkar, Walter Patriarca, Linda Furnis, Roberto Resra, Franco Ukmar, Giovanni Ukmar, Angelo Ragusa

Dankzij de wonderen van de dvd duiken er films op in de schappen van de winkel die voorheen alleen op de stoffige planken van cult-videotheken te vinden waren. Zo is het ook het geval met ‘Zombie Holocaust’, die dankzij het Nederlandse Shock label de Hollandse huiskamer weer onveilig maakt.

Als je enkele seconden na het begin van de film terechtkomt in een scène waarin iemand met een botte zaag de hand van een lijk aan het verwijderen is, dan weet je dat je met een obscure film van doen hebt. ‘Zombie Holocaust’ laat weinig aan de verbeelding over en Girolami grijpt elke kans aan om wat ongezouten bloedvergiet aan de kijker te presenteren. De film is gemaakt om te incasseren op de zombiehype die eind jaren 70 door ‘Dawn of the Dead’ in gang werd gezet en de film doet dit dan ook schaamteloos. Oogballen worden uitgedrukt, hoofden gescalpeerd en ingewanden opgegeten. Verhaallijn en karakters worden voor het gemak even vergeten.

De film is een schoolvoorbeeld van Italiaans pragmatisme, gevuld met hulpeloze vrouwen en stoere mannen. Problemen worden opgelost met geweren en als een zombie naargeestig naar je staat te grommen dan mep je z’n hersens in. Ook het cultuurrelativisme van een film als ‘Cannibal Holocaust’ stuit bij Girolami op dovemansoren. De snode inboorlingen die men op het eiland Kito tegenkomt worden preventief afgeschoten, zonder dat daarbij de vraag wordt gesteld of het gedrag van de Westerse mens niet minstens zo verwerpelijk is. De film doet nog een poging deze thematiek aan te halen in een geforceerde dialoog aan het begin van de film, maar lijkt deze maatschappelijk relevante vraag al vlug te verruilen voor 90 minuten onbeschaamd raggen in de jungle.

Tijdens het kijken naar de film vraag je je constant af of je kijkt naar ‘Zombi 2’ met kannibalen of ‘Cannibal Holocaust’ met zombies. Hoe dan ook kijk je het eerste uur niet naar iets origineels. Pas tegen het laatste half uur, wanneer de gruwelijke experimenten van Dr. Obrero aan het licht komen, begint de film een enigzins eigen karakter te tonen. Ook al lijkt het nog steeds allemaal verdacht veel op ‘Zombi 2’. In ieder geval levert het eclectische script genoeg plezier op voor de kijker met een sterke maag.

‘Zombie Holocaust’ is een film die zich uitstekend leent voor een dvd-uitgave. Dankzij de prachtige extra’s die we gewend zijn van Shock DVD krijgen we een unieke kijk op de film voorgeschoteld. Door de toevoeging van trailers en authentiek promotiemateriaal wordt de bizarre marketing campagne achter de film blootgelegd. In ‘Zombie Holocaust’ tracht men maar liefst drie marketinginvalshoeken in het script te verwerken. De film probeert tegelijkertijd te incasseren op het succes van Lucio Fulci’s ‘Zombi 2′, Ruggero Deodato’s ‘Cannibal Holocaust’ en het alom bekende gestoorde wetenschapper motief. De trailers op de dvd geven een interessante kijk op de marketingstrategie van de producenten. Door handig gesleutel in de montage en het vervangen van de titel kon de film verkocht worden als het gestoorde wetenschapper-epos ‘Dr. Butcher M.D.’ of als de zombie en kannibalen-combo ‘Zombies unter Kannibalen’, om één van de vele titels aan te halen waaronder de film verkocht werd.

Gevolg van slimme marketing of niet, ‘Zombie Holocaust’ maakt zijn sensationele belofte meer dan waar. De film biedt geen grote verrassingen of memorabele scènes, maar wel genoeg bloed en ingewanden om anderhalf uur te vermaken. Juist het gebrek aan pretentie maakt deze film een lust voor het oog. Een vlotte montage zorgt ervoor dat je als kijker van de één naar de andere slachtpartij springt, maar dat het allemaal niet te lang gaat duren. Voor een lange en genuanceerde uitwerking leent het platte script zich dan ook niet, maar voor een vlugge stomp in de maag des te meer. Een verplichte aanschaf voor elke fan van Italiaanse exploitatie-cinema.

Sander Colin

Bioscooprelease: 31 juli 1980