Zomerhitte (2008)

Regie: Monique van de Ven | 96 minuten | drama | Acteurs: Sophie Hilbrand, Waldemar Torenstra, Jeroen Willems, Johan Leysen, Cees Geel, Jelka van Houten, Jochum ten Haaf, Gijs Naber, André Arend van de Noord, Giam Kwee, Bert Luppes, Rik van de Westelaken, Matteo van der Grijn, Peter van Bokhorst, Sarah Jonker, Maartje van de Wetering, Hilbert Dijkstra, Ronald Top, Lidewij Benus

Monique van de Ven weet als geen ander dat een goed begin het halve werk is. De actrice kende een spetterend debuut in de Wolkersverfilming ‘Turks Fruit’ (1973), inmiddels een onbetwiste klassieker die door een complete generatie wordt gezien als het beste wat de Nederlandse cinema ooit heeft voortgebracht.

Het zal geen toeval zijn dat Van de Ven ook voor haar (langspeel)regiedebuut koos voor een werk van de in 2007 overleden Wolkers. In ‘Zomerhitte’ wordt een aantal kenmerkende Wolkersmotieven – seks, natuur, kunstenaarschap – geïntegreerd in een liefdesdrama annex misdaadverhaal. Helaas blijkt het liefdesdrama weinig origineel en is het misdaadplotje onsamenhangend, ongeloofwaardig en allesbehalve spannend. Bovendien bevat het zo ongeveer alle misdaadclichés die je kunt bedenken en zijn de boeven, ondanks een poging tot moderne straattaal (‘loop niet met me te fucken’), niet van het slag dat je verwacht in een film uit 2008. Geen verontrustende criminelen als in ‘Van God Los’, maar schetsmatige karakters die hun beroep slechts verraden door het continue gezwaai met pistolen.

De seks in ‘Zomerhitte’ zorgt ook al niet voor vrolijkheid. In het grenzeloze en oversekste internettijdperk, waar iedere brave burger een pornoster kan zijn dankzij homevideo en webcam, opteren veel regisseurs voor expliciete seks of helemaal geen seks. ‘Zomerhitte’ kiest een tussenweg. Veel bloot, veel vieze praatjes, veel gekreun, maar niets dat we niet al honderd keer eerder hebben gezien. Wat in de jaren 70 opwindend was en de decennia erna hooguit nog ondeugend, zorgt aan het begin van de 21e eeuw vooral voor oponthoud en verveling.

Tegenover deze manco’s (waarbij je ook nog eens de soapy dialogen mag tellen) staan maar een paar lichtpuntjes, waaronder het acteerwerk van Sophie Hilbrand en Waldemar Torenstra. Bovendien blijft de kijker, net als hoofdpersoon Bob, lange tijd in het ongewisse wie van de personages te vertrouwen is en wie niet. Die ongewisheid zorgt er voor dat het uitzitten van ‘Zomerhitte’ toch ook weer geen opgave is.

Neemt niet weg dat het regiedebuut van Monique van de Ven geen grootse indruk achterlaat. Van een film die ‘Zomerhitte’ heet, mag je meer verwachten dan de lauwe hap die we hier voorgeschoteld krijgen.

Bioscooprelease: 20 maart 2008