Zoop in Afrika (2005)

Regie: Johan Nijenhuis, Dennis Bots | 85 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Nicolette van Dam, Vivienne van den Assem, Patrick Martens, Monique van der Werff, Juliette van Ardenne, Jon Karthaus, Ewout Genemans, Sander Jan Klerk, Sabine Koning, Raymi Sambo, Sylvana Simons

Deze nieuwe film van Johan Nijenhuis, ‘Zoop in Afrika’, is gebaseerd op de gelijknamige kindersoap ZOOP, die op Nickelodeon te zien is. (voor kinderen van 8 t/m 16 jaar) Gebaseerd is zachtjes uitgedrukt, want de film is haast niet te begrijpen zonder voorkennis van de serie. Het blijft namelijk de gehele film onduidelijk wat ‘rangers’ nou eigenlijk zijn en wat ze doen. De onderlinge relaties zijn aan het begin ook een raadsel, dus de kijker valt van de ene in de andere verrassing als blijkt dat er allemaal stelletjes zijn. Natuurlijk vallen er meteen verschillende types op, een soort punkmeisje, een nerd, een barbie, maar hun karakters blijven voornamelijk oppervlakkig. Daarvoor moet je de serie waarschijnlijk kennen.

Aan het begin van ‘Zoop in Afrika’ zijn de twee leiders van de rangers, ook in de serie aanwezig, ten tonele. Dit zijn Sabine Koning (GTST) (Gaby) en Raymi Sambo (Berenger). De eerste is weinig overtuigend en mompelt alles op alsof ze nog steeds in Goede Tijden speelt. Een soap blijft natuurlijk een soap moet ze gedacht hebben. Raymi Sambo is een welkome verandering, hij kan namelijk acteren. Helaas is er voor hem niet zo’n grote rol weggelegd.

Een andere bijrol is voor Sylvana Simons (Safira). Waarom zij en haar organisatie nou precies slecht zijn wordt meer naar het einde toe pas duidelijk. Waarom ze in vredesnaam dan meedoen aan een rangers-uitwisselingsproject blijft een mysterie, medewerking kan namelijk ook gewoon geweigerd worden. Simons voegt weinig toe aan de film, is bij vlagen overtuigend, en roept voornamelijk de vraag op: Wanneer gaan we huizen bekijken?

Een leuke bijrol is weggelegd voor een gehele Afrikaanse stam waar de rangers even onverwacht op bezoek zijn. Maar helaas blijven ze niet lang, omdat een van hen uitgehuwelijkt dreigt te worden.

Dan de rangers zelf. Elise (Vivienne van den Assem) heeft nogal wat problemen, maar welke precies en hoe ze eraan komt is niet bekend. Vivienne echter is een van de betere actrices, zodat haar rol toch leuk blijft. Taffie het punkertje, (Monique van der Werff) heeft ook een groot aandeel in de film en dat is positief. Bionda (Nicolette van Dam) is de barbie van het stel, overdone, qua uiterlijk, maar zeker qua acteren. Zelfs barbie zou, als het vliegtuig dreigt naar beneden te storten, haar leven en dat van anderen niet wagen voor een tas met schoenen. Verder blijft het onbegrijpelijk waarom zo’n pop eigenlijk bij de rangers zit. De overigen, Mike (Patrick Martens), Sira (Juliette van Ardenne), Moest (Jon Karthaus), Bastiaan (Ewout Genemans) en Aaron (Sander-Jan Klerk) zijn wel aardig, maar springen er niet echt uit.

Hoewel voor de wat ouderen deze film soms wat kinderachtig kan zijn, zullen de kinderen tot een jaar of 14 hier blij mee zijn. Mits ze natuurlijk bekend zijn met de serie. De titelsong is in de stijl van K3, dus wordt ongetwijfeld groot onder kinderen. Toch blijft ‘ZOOP in Afrika’ niet meer dan een wel erg lange aflevering van ZOOP.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 14 juli 2005