Zootropolis – Zootopia (2016)

Regie: Byron Howard, Rich Moore, Jared Bush | 108 minuten | animatie, actie, avontuur, komedie, familie | Originele stemmencast: Idris Elba, Ginnifer Goodwin, Jason Bateman. Alan Tudyk, J.K. Simmons, Jenny Slate, Bonnie Hunt, Katie Lowes, Shakira, Tommy ‘Tiny’ Lister, Octavia Spencer, John DiMaggio, Tommy Chong, Nate Torrence, Maurice LaMarche, Mark Rhino Smith, Raymond S. Persi, Jesse Corti, Don Lake, John Lavelle, Peter Mansbridge, Della Saba  | Nederlandse stemmencast: Leonoor Koster, Alexander de Bruijn, Simon Zwiers, Jeske van de Staak, Jelle Amersfoort, Hilke Bierman-van Aken, Finn Poncin, Tygo Gernandt

Dieren die zich als mensen gedragen, we zagen het al eens in Disney’s versie van ‘Robin Hood’ uit 1970. Filmmaker Byron Howard, onder meer bekend als co-regisseur van de animatiefilms ‘Bolt’ (2008) en ‘Rapunzel’ (of ‘Tangled’, 2010), droomde er al jaren van om zo’n zelfde concept nieuw leven in te blazen. En dus bedacht hij een moderne stad die eruit ziet alsof dieren hem bedacht en ontworpen hebben. Toen Howard met zijn concept naar Disney/Pixar-baas John Lasseter stapte, tilde die hem naar verluidt de lucht in, zoals Simba’s vader dat met zijn pasgeboren zoon deed in ‘The Lion King’ (1994). Howard mocht met zijn idee aan de slag en kreeg Rich Moore (bekend van ‘Wreck-it Ralph’, 2013) naast zich op de regiestoel. Een groot team van tekenaars en researchers bestudeerde allerlei verschillende dieren in Disney’s eigen Animal Kingdom (een groot dierenpark in Florida) en op de savannes in Kenia. Alles werd in het werk gesteld om de bewegingen, haren of veren en andere karakteristieken van de bewoners van ‘Zootropolis’ (of ‘Zootopia’, zoals de film in de Verenigde Staten genoemd wordt) zo gedetailleerd en waarheidsgetrouw mogelijk na te bootsen. Jared Bush, die de creatieve leiding had bij de productie van het veelgeprezen ‘Big Hero 6’ (2014), werd aangetrokken als scenarioschrijver en assisteerde Howard en Moore in de regie.

‘Zootropolis’ speelt met de verwachtingen die we hebben bij bepaalde diersoorten. Konijnen zijn angstig, vossen zijn sluw en onbetrouwbaar, luiaarden zijn traag en schapen zijn mak en weerloos. Maar is dat wel zo? In deze film wordt regelmatig het tegendeel bewezen. Heldin van ‘Zootropolis’ is Bunny Hopp (stem van Ginnifer Goodwin), een konijntje dat ervan droomt om carrière te maken bij de recherche. Tegen de adviezen van haar ouders – die dus wél aan het stereotype voldoen – in, meldt ze zich bij de politieschool, waar ze met vlag en wimpel slaagt. Maar wanneer ze zich meldt bij het hoofdbureau in de grote stad (Zootropolis dus), in de hoop mee te mogen werken aan de mysterieuze zaak rond een verdwenen otter, wordt ze afgescheept met een taak als parkeeragent. Vastberaden zich te bewijzen, doet ze ook deze klus vol overgave. Maar dan stuit ze op de sluwe vos Nick Wilde (stem van Jason Bateman), een oplichter maar niet bepaald ‘een grote vis’. Is Nick te vertrouwen of niet? Ondertussen verdwijnen steeds meer roofdieren op geheimzinnige wijze. Wanneer ze zelf in een complottheorie verstrikt raakt, ziet Bunny geen andere keuze dan met haar aartsvijand, de vos Nick, een partnerschap aan te gaan.

‘Zootropolis’ heeft een leuke insteek en weet de vertrouwde Disney-thema’s (‘jaag je dromen na’, ‘vriendschap kun je in de meest onverwachte hoeken vinden’, ‘je bent nooit te klein of te jong om je te laten gelden’) soepeltjes te combineren met actuele thema’s als de diversiteit in de samenleving, de angst om onderdrukt te worden en de rol die de politiek, de media en criminele kopstukken hierin spelen. Dat klinkt nogal zwaar voor een animatiefilm, maar deze onderliggende laag ligt onder een stevig pak visuele en tekstuele grappen, geinige vondsten (Apple is hier vervangen door een wortel, inclusief logo mét hapje eruit) en hilarische personages (in de zwaarlijvige cheetah op het hoofdkantoor herkent iedereen die weleens een Amerikaanse politieserie gezien heeft de volgevreten veteraan met zijn onafscheidelijke donut…). Behalve de stemmen van Goodwin en Bateman horen we onder anderen Idris Elba, JK Simmons, Nate Torrence, Octavia Spencer, Bonnie Hunt en Jenny Slate. Een fijne cast vol rasacteurs die hun personage nét dat beetje extra kunnen geven. Popster Shakira spreekt de stem in van een gazelle en zingt ‘Try Everything’, maar eerlijk gezegd horen we liever de score van Michael Giacchino. De animaties zijn, zoals we van Disney gewend zijn, van een indrukwekkend niveau, waarbij vooral het fijne oog voor detail opvalt.

Met ‘Zootropolis’ heeft Disney weer een knap staaltje afgeleverd. Of de film net zo zal scoren aan de kassa als pak ‘m beet ‘Frozen’ (2013), dat valt nog te bezien. Het konijntje Bunny Hopp is schattig maar mist de aantrekkingskracht die de twee ijsprinsessen Anna en Elsa hebben. Maar waar ‘Frozen’ vooral meisjes (en ‘Cars’ (2006) vooral jongens) trok, zal ‘Zootropolis’ met zijn universele thema’s en uitstraling zowel meisjes als jongens aanspreken. En de ouders kunnen gewoon mee naar de bioscoop, want ‘Zootropolis’ kent genoeg hilarische vondsten en grapjes met een knipoog.

Bioscooprelease: 17 februari 2016
DVD-, blu-ray- en blu-ray 3D-release: 22 juni 2016