Zurich (2015)

Regie: Sacha Polak | 89 minuten | drama | Acteurs: Wende Snijders, Sascha Alexander Gersak, Barry Atsma, Aäron Roggeman, Martijn Lakemeier

De snelweg-blues wordt gespeeld in ‘Zurich’ (zonder umlaut, dus niet te verwarren met de grootste stad van Zwitserland), de tweede speelfilm van regisseuse Sacha Polak. Het bescheiden drama beschrijft een somber verhaal over verlies. Met fraaie shots en een buitengewone Wende Snijders is ‘Zurich’ een knappe opvolger van ‘Hemel’.

Nina (Wende Snijders) zwerft onbezield langs de Duitse Autobahn. Verscheidene liftjes brengen haar langs de pareltjes tussen de wegrestaurants en rustplaatsen geplaceerd langs de rijbaan van onze oosterburen. Deze troosteloze plekken sluiten goed aan bij de gemoedstoestand van Nina. Een stroom van ontmoetingen met veelal vrachtwagenchauffeurs laten zien dat er iets aan de hand is met Nina, maar wat? Ze oogt in de war, maar waardoor?

Vanaf het eerste beeld wordt de toon gezet. ‘Zurich’ begint eigenwijs met het tweede hoofdstuk. Het ontbreken van de kennis uit het eerste hoofdstuk zorgt voor een pakkend verloop van de vertelling. Waarom zwerft deze vrouw langs de Duitse snelweg? De film en in het bijzonder Nina laten zich moeilijk doorgronden. Maar als langzaamaan de puzzelstukjes aangereikt worden, en er een meer helder beeld ontstaat, is het onmogelijk om niet in het verhaal van Nina meegesleurd te worden.

De show wordt echter gestolen door Wende Snijders. Van oorsprong zangeres, zonder serieuze acteerervaring, maar zij levert een waanzinnige prestatie af. Met een prachtige lege blik ziet ze de wereld aan haar voorbij gaan. In dialoog doorspekt ze de confrontaties met een enorm sociaal ongemak dat van het scherm afspat. Haar fragiele karakter is bijzonder overtuigend en zal hoe dan ook voor de nodige empathie zorgen.

In een prachtig bedaard tempo vertelt ‘Zurich’ het verhaal van verlies en bedrog. De beelden, het acteerwerk en de opbouw van het verhaal; alles klopt. Met ‘Zurich’ laat Polak wederom zien dat er hele mooie dingen gemaakt kunnen worden in filmland Nederland.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 19 februari 2015
DVD-release: 26 juni 2015