Zwaar verliefd! 2 (2021)

Recensie Zwaar verliefd 2 CinemagazineRegie: Marc Willard | 105 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Barbara Sloesen, Jim Bakkum, Frederik Brom, Abbey Hoes, Liza Sips, Jamie Grant, Pim Wessels, Rienus Krul, Soy Kroon, Christopher Parren, Sarah Chronis, Gürkan Küçüksentürk, Christine van Stralen, Sytske van der Ster, Eva Damen

Hoewel de kritieken niet mals waren wist de romantische komedie ‘Zwaar verliefd’ uit 2018 toch bijna een kwart miljoen kijkers naar de bioscoopzalen te lokken. Het (hoofdzakelijk vrouwelijk) publiek liet zich graag onderdompelen in de avonturen van de sympathieke dierenarts Isa (Barbara Sloesen), die als een blok valt voor de gespierde meubelmaker Ruben (Jim Bakkum), maar zo onzeker is over haar uiterlijk dat ze bijna de liefde van haar leven laat schieten. De personages werden gecreëerd door schrijfster Chantal van Gastel, de een heuse trilogie over Isa en Ruben schreef; na ‘Zwaar verliefd’ verscheen ‘Zwaar beproefd’ en daarna volgde ‘Zwaar verguld’. Uit de boektitels kun je al een beetje opmaken welke relationele paden Isa en Ruben bewandelen om uiteindelijk hun grote geluk te vinden. Omdat de eerste verfilming de kassa’s aardig deed rimpelen, werd besloten ook ‘Zwaar beproefd’ naar het witte doek te halen. Om onduidelijke redenen werd de originele titel vervangen door het fantasieloze ‘Zwaar verliefd 2’ (2021). De kans is groot dat ook het derde boek uit de trilogie de bioscopen zal halen.

Waar de eerste film nog door Jamel Aattache geregisseerd werd, heeft bij ‘Zwaar verliefd 2’ Marc Willard de touwtjes in handen. Willard draaide nog maar weinig speelfilms en verdiende zijn sporen tot nog toe vooral als regisseur van tv-series als “Baantjer”, “Westenwind”, “Dokter Tinus” en “Smeris”. Voor ‘Zwaar verliefd 2′ kan hij in elk geval leunen op een cast die goed op elkaar ingespeeld is, want vrijwel alle acteurs uit de eerste film keren terug. Alleen Kay Greidanus, die de rol van Isa’s collega Stijn speelde, is er niet meer bij. Hij werd vervangen door Soy Kroon. Waar het in ‘Zwaar verliefd’ draaide om de opbloeiende romance tussen Isa en Ruben, is het in deze vervolgfilm dik aan tussen de twee. Ze hebben het zelfs zo goed samen, dat ze besluiten te gaan samenwonen. Maar dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot, zeker niet omdat Isa nog altijd een razend onzekere neuroot is, die maar niet aan het idee kan wennen dat die knappe vent echt bij haar hoort. ’s Ochtends zet ze de wekker extra vroeg om haar tanden te poetsen en haren te stylen zodat ze er op haar paasbest bijligt als Ruben zo meteen zijn ogen opendoet. Zo lang ze niet accepteert dat samenwonen inhoudt dat je alles van elkaar te zien krijgt – dus ook de minder charmante kanten – is het nog maar de vraag of ze er wel klaar voor is.

Maar er liggen meer gevaren op de loer voor deze nog prille relatie. Want Ruben wordt door zijn knappe en superslanke ex-vriendin Marleen (Sarah Chronis) gevraagd om haar te helpen haar modezaak opnieuw in te richten. En Ruben vergeet met Isa te overleggen of zij dat wel oké vindt. Isa maakt op haar beurt steeds langere dagen in de dierenartspraktijk, waar net een nieuwe specialist aan de slag is gegaan. Isa leert veel van deze Hugo (Frederik Brom) en hij ziet zoveel potentie in haar dat hij haar mee vraagt naar een diergeneeskundecongres in de Amerikaanse stad Arizona. Doordat ze zo worden opgeslokt door hun werk, zien de tortelduifjes elkaar alleen nog als ze doodmoe ’s avonds bij elkaar in bed ploffen. Maar dát kan toch niet de bedoeling zijn van samenwonen, vraag Ruben zich hardop af. Jaloezie steekt de kop op. Is de relatie bestand tegen opdringerige collega’s? En wanneer durft Isa nou eindelijk eens honderd procent zichzelf te zijn bij Ruben?

Romkoms als deze moeten het vaak niet van hun originaliteit hebben. Hoe het verhaal verloopt, laat zich van tevoren al voorspellen. Diepgaande gesprekken hoef je ook niet te verwachten in films als ‘Zwaar verliefd 2′, en goed uitgewerkte personages evenmin. Op Isa na dan. Al komt dat ook voor een groot deel op het conto van Barbara Sloesen, die haar personage innemend en realistisch weet neer te zetten. Alle andere personages komen nooit echt tot leven, ook Ruben niet. In het begin lijken we wel te kijken naar een montage van kusscènes, want Isa en Ruben vliegen elkaar zo vaak in de armen (let ook op de tas die steeds weer op de grond valt en waar de camera op inzoomt) dat het vervelend wordt. Met één zo’n beeld zou het duidelijk genoeg moeten zijn hoe gek de twee op elkaar zijn. Het is niet leuk om te zeggen, maar de sores van Isa’s vriendinnen en collega’s zijn totaal niet interessant; als je actrices als Abbey Hoes en Jamie Grant tot je beschikking hebt, had daar toch wel meer ingezeten zou je denken. Ook wat humor betreft is Sloesen degene die de eer hooghoudt met haar frisse verschijning en prima timing. De andere personages zijn veroordeeld tot flauwe, vaak seksueel getinte grappen (niveau piemelpak als outfit voor een vrijgezellenfeest en opmerkingen uit de categorie ‘zei mijn vrouw ook vannacht’), die door scenarioschrijver Anna Pauwels uit de mottenballen zijn gehaald.

‘Zwaar verliefd 2’ heeft eigenlijk maar één troef en dat is hoofdrolspeelster Barbara Sloesen, die deze voorspelbare en flauwe komedie nog enigszins de moeite waard maakt. Wie durft het aan en cast deze talentvolle actrice eens in een ambitieuzere rol?

Bioscooprelease: 24 juni 2021
DVD-release: 22 oktober 2021