Fingernails (2023)

Recensie Fingernails CinemagazineRegie: Christos Nikou | 113 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Jessie Buckley, Riz Ahmed, Jeremy Allen White, Luke Wilson, Christian Meer, Amanda Arcuri, Annie Murphy, Katy Breier, Clare McConnell, Nina Kiri, Jim Watson, Varun Saranga, Albert Chung, Heather Dicke, Tameka Griffiths, Juno Rinaldi, Sienna Singh, Tanchay Redvers, Ashleigh Rains

In de wereld van ‘Fingernails’ kun je de liefde tussen jou en je partner laten testen en bezegelen middels een test. Bij deze test wordt van beide partners een nagel genomen en aan de hand hiervan kun je zien of de relatie gegrond is. Anna (Jessie Buckley) gaat werken bij een bedrijf dat deze tests aanbiedt. Zelf zit ze in een relatie die geslaagd is bij de test. Ze ontmoet haar nieuwe collega Amir (Riz Ahmed) en begint door hem de connectie met haar huidige partner langzamerhand te betwijfelen.

De test gaat over het bieden van zekerheid in de liefde. In de normale wereld is een huwelijk de ultieme bevestiging van de liefde, in de wereld van de Griekse Christos Nikou is het het hardhandig afrukken van een nagel. Een vrij bizar concept dat op veel momenten doet denken aan ‘The Lobster’ van Nikou’s landgenoot Yorgos Lanthimos. Het is overduidelijk waar de mosterd gehaald is, maar deze smaakt hier beduidend minder lekker.

Het grote probleem met ‘Fingernails’ is dat we het concept wel krijgen uitgelegd, maar het waarom en hoe ervan veel te onduidelijk is. Het lijkt eerder een stukje gereedschap om een geheimzinnige liefde vorm te geven. Anna is niet helemaal blij met haar huidige vriend Ryan (Jeremy Allen White) en onderzoekt graag of het gras niet groener is aan de overkant. Waarom dat de nagels het moeten ontgelden blijft echter teveel aan de oppervlakte.

Op het eerste oog lijkt de cast een streling voor het oog. Jessie Buckley is zo charismatisch dat ze bijna niets fout lijkt te kunnen doen in Hollywood, Riz Ahmed heeft in onder andere ‘Sound of Metal’ bewezen een begenadigd acteur te zijn en ook Jeremy Allen White zit sinds zijn performance in serie ‘The Bear’ in de lift. Tel daarbij ook nog de ervaren Luke Wilson op, en een sterrencast lijkt gemaakt. Helaas is niets minder waar.

Niemand tikt het niveau aan van voorgaande rollen. Het voelt allemaal erg statisch en vooral als een verplicht nummertje. Bij romantische films, want dat is ‘Fingernails’ ten slotte, moet de chemie en de liefde van het scherm spatten, maar dat gevoel bekruipt de kijker geen enkel moment. Het is zo jammer, want dit kwartet aan acteurs biedt eindeloze potentie.

‘Fingernails’ is typisch een gevalletje leuk idee, slechte uitvoering. Er zit zo nu en dan een aardige scène in, maar het is over het algemeen gewoonweg saai. Het is een concept dat op papier erg interessant klinkt, maar in de praktijk blijft er weinig over. Iets meer duiding was erg prettig geweest. Daarbij komt dat het absurdisme soms wat meer aangedikt mag worden. Dit had Nikou beter af kunnen kijken bij Lanthimos.

Sjoerd Crins

VOD-release: 3 november 2023 (Apple TV+)