November Man (2014)

Regie: Roger Donaldson | 104 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Pierce Brosnan, Luke Bracey, Olga Kurylenko, Bill Smitrovich, Amila Terzimehic, Lazar Ristovski, Mediha Musliovic, Eliza Taylor, Caterina Scorsone, Akie Kotabe, Will Patton, Patrick Kennedy, Dragan Marinkovic, Ben Willens, Milos Timotijevic, Dragan Dvojakovic

Is er leven na James Bond? Pierce Brosnan, de charmante Ierse acteur die de illustere geheim agent tussen 1995 en 2002 in vier films speelde, probeerde na zijn laatste kunstje als Bond met films als ‘The Matador’ (2005), ‘Mamma Mia!’ (2008) en ‘The Ghost Writer’ (2010) zijn 007-imago van zich af te schudden. Daar is hij echter maar gedeeltelijk in geslaagd. Want ook al kreeg hij onder meer voor zijn werk in ‘Laws of Attraction’ (2004) en vooral ‘The Matador’ goede kritieken, Brosnan blijft toch onlosmakelijk verbonden aan de James Bond-franchise en dat zal hem zijn hele leven blijven achtervolgen. En dus kun je hem eigenlijk ook niet kwalijk nemen dat hij af en toe weer eens in de huid kruipt van een ándere geheim agent, want zulke rollen kan hij met zijn ogen dicht spelen.

En dat doet hij dan ook. Bijvoorbeeld in ‘November Man’ (2014), een film die in december 2005 (!) al werd aangekondigd maar toentertijd niet van de grond kwam. Aan de basis ligt de spionagethriller ‘There Are No Spies’ van Bill Granger (maar die net zo goed van de hand van Robert Ludlum of John Le Carré had kunnen zijn, aangezien alle genreclichés voorbijkomen). Brosnan speelt Peter Devereaux, een CIA-veteraan die na een traumatische ervaring waarbij een kind het leven liet besluit om met pensioen te gaan. Zijn plek wordt ingenomen door de ambitieuze maar heetgebakerde jongeling David Mason (Luke Bracey). Dan maakt de film een sprong vooruit in de tijd. Vijf jaar nadat hij teruggetreden is, vraagt oud-collega Hanley (Bill Smitrovich) hem te assisteren bij een grote klus, waarbij een informant – toevallig een oude bekende van Devereaux – beschermd moet worden. Dat gaat echter helemaal mis; de informant wordt omgebracht en de CIA geeft Devereaux de schuld hiervan en opent de jacht op hem. Om Mason en co af te troeven krijgt Devereaux steun van de mooie Alice (Olga Kurylenko).

Samenzweringen, mollen, spectaculaire achtervolgingen; geen cliché wordt geschuwd in ‘November Man’. Het is dan ook vooral de plot van deze door Roger Donaldson (onder meer bekend van ‘Dante’s Peak’, 1997 – ook met Brosnan) geregisseerde spionagethriller dat tekort schiet. Tel daar de bordkartonnen personages bij op – die overigens zeker niet onaardig worden geportretteerd door de degelijke cast, waarbij geen van de acteurs echt uitblinkt of opvalt – en je kunt niet zo veel meer met een film als ‘The November Man’. Aan solide uitgevoerde actiescènes alleen heeft een film niet genoeg. Daarmee is dit Pierce Brosnan-vehikel redelijk vermakelijk kijkvoer, maar ‘November Man’ zal maar weinig filmliefhebbers écht kunnen bekoren.

Bioscooprelease: 11 september 2014
DVD- en blu-ray-release: 6 januari 2015