A Broken Life (2008)
Regie: Neil Coombs | 91 minuten | drama | Acteurs: Tom Sizemore, Corey Sevier, Grace Kosaka, Ving Rhames, Saul Rubinek
‘A Broken Life’ begint met een Taxi Driver-achtige scène, waarbij hoofdfiguur Max dronken voor de spiegel een bekentenis doet. Hij heeft genoeg van zijn middelmatige leven vol routine en bordeelbezoeken en biecht op zich van het leven te willen beroven. “But I will not go unnoticed!” voegt hij daar zwaaiend met zijn pistool aan toe. In zijn leven was hij niets, maar zijn dood zal tot kunst verheven worden. Hij zal zijn dood vereeuwigen door er een film van te maken. De jonge Bud, de beste en enige vriend van Max, krijgt de zware taak de laatste levensdag op film te zetten. Gelukkig niet met zo’n vervelende handcam.
Het hele gebeuren is natuurlijk wel een beetje raar. Niemand zal zomaar een zelfmoord filmen. En het vervolg is ook niet veel waarschijnlijker. In een half uur tijd redt Max een jonge vrouw uit een auto, geeft hij zijn auto weg aan een stel gangsters en wordt hij aangevallen in een WC-hokje. En dit zijn dan nog de minder extreme dingen. Op zijn lange dag rekent hij af met zijn geloof, zijn werk, de dagelijkse sleur, zijn baas, zijn ex-vrouw en zijn verloren zoon.
En toch is dat niet storend. ‘A Broken Life’ is een abstracte film en het gaat er niet om in een werkelijkheid gezogen te worden. De film valt op door de dialogen. Je kunt maar beter naar de uiteenzettingen en scheldkanonnades van Max luisteren en zien hoe hij langzaam aan zijn besluiten begint te twijfelen. De eenheid van plaats (New York), tijd (één dag) en handeling (we wijken geen moment van Max’ zijde) geven het verhaal ook een klassiek tintje. Zelfs onze lieve heer heeft een rol gekregen in de vorm van een zwerver en oorlogsveteraan.
Max wordt overigens gespeeld door Tom Sizemore, bekend van zijn tough guy rollen in onder andere ‘Saving Private Ryan’, ‘Black Hawk Down’ en ‘Natural Born Killers’. Mooi te zien dat hij ook eens zijn softe kant onderzoekt. In ‘A Broken Life’ speelt hij vaak nogal theatraal en is er sprake van overacting. Ook komt hij iets te zelfverzekerd over met dat pistool in zijn hand. Dat had bij zo’n snotterende loser als Max wel wat anders gemogen.
‘A Broken Life’ is geen topfilm, maar hij is zeker wel vermakelijk. Hij is door de klassieke vorm een beetje een vreemde eend in de bijt. Bij tijd en wijlen zijn de dialogen sterk. Een leuke film voor de denkers onder ons.
Bram Semeijn