Burning Days – Kurak Günler (2022)

Recensie Burning Days CinemagazineRegie: Emin Alper | 130 minuten | drama, thriller | Acteurs: Selahattin Pasali, Ekin Koç, Erol Babaoglu, Erdem Senocak, Selin Yeninci, Sinan Demirer, Nizam Namidar, Ali Seçkiner Alici, Eylül Ersöz, Onur Gürçay, Mehmet Kervanci, Hatice Aslan, Enver Husrevoglu, Görkem Ipek, Ismail Bahadir Peker

In de Turkse arthousethriller ‘Burning Days’ (‘Kurak Günler’) maken we kennis met de jonge, ambitieuze Emre, die als officier van justitie net is komen wonen in het (fictieve) dorpje Yaniklar. Samen met de al even aantrekkelijke vrouwelijke rechter Zeynep staat hij aan de rand van een gigantisch zinkgat en bespreekt hij de uitnodiging voor een etentje die hij heeft gekregen van de burgemeester. Is dat niet belangenverstrengeling? Met een scheef glimlachje laat Zeynep hem weten dat hij daar maar aan moet wennen. In de dorpsgemeenschap gaat het er allemaal immers heel anders toe dan in het veel zakelijkere Ankara, waar Emre vandaan komt.

Niet veel later leert Emre weer een ander element van die gemeenschap kennen. Een wilde zwijnenjacht resulteert in een bloedspoor dat de krappe straten van het dorpje kleurt. Het zwijn overleeft het niet. Of het normaal is dat hierbij geweerschoten afgevuurd worden? wil Emre weten van de twee heren die bij hem op kantoor komen om over het incident te praten. Het zijn advocaat Sahin en diens kameraad, tandarts Kemal. En weer wordt geprobeerd hem duidelijk te maken dat de regels van de stad niet van toepassing zijn op een dorp als Yaniklar. Emre blijft echter voet bij stuk houden dat het gebruik van vuurwapens verboden is, maar is toch van zijn stuk gebracht als blijkt dat Sahin ’s avonds bij het diner met de burgemeester wordt voorgesteld als de burgermeesterszoon.

Het zinkgat dat Emre bezocht is niet uniek in het dorp: water is er schaars, inwoners staan met jerrycans rijen dik voor een watertank. Door de vele grondwaterboringen is het risico op nieuwe zinkgaten aan de orde van de dag. Emre’s voorganger was bezig met een onderzoek, maar vertrok plotseling met de noorderzon. Het is aan Emre om het onderzoek voort te zetten, maar met de aankomende verkiezingen staat er voor menig dorpsbewoner veel op het spel. Dat het een corrupte bende is in Yaniklar wordt nog maar eens onderstreept door het gesprek dat Emre voert met journalist Murat, die de oppositie vertegenwoordigt.

Je voelt al aan je water (no pun intended) dat het de verkeerde kant uitgaat als Sahin tijdens het etentje bij zijn vader thuis raki blijft schenken, ondanks tegenwerpingen van Emre. Vriend Kemal duikt ook plots op. De puzzelstukjes zijn neergelegd, alleen de onderlinge verbanden zijn nog niet duidelijk. ‘Burning Days’ krijgt een andere wending als een jonge vrouw, Pekmez, verkracht wordt, op de avond van het uit de hand gelopen etentje. Dat Emre dronken gevoerd is, weten wij als kijker, maar wat weet hij zelf nog van die avond? Is hij getuige geweest van de verkrachting? Werd hij daadwerkelijk voortijdig opgehaald door Murat, die vlakbij woont? Wie manipuleert eigenlijk wie?

Met ‘Burning Days’ houdt Emin Alper, die zowel de regie voert als het scenario schreef, heel wat jongleerballen in de lucht. De verschillende zaken die Emre onderzoekt, de onderlinge relaties, vrouwenhaat, de onderdrukte homoseksuele gevoelens, de heerstende homofobie: het linkt allemaal aan elkaar en sijpelt als door een lekkende kraan in elkaar over. De regisseur begeeft zich op glad ijs omdat het verhaal ook als metafoor gezien kan worden voor de hedendaagse Turkse politiek.

Alper speelt met de realiteitszin van de kijker met behulp van Emres gedachten over de dronken nacht. De kijker weet daardoor niet wat echt is, een herinnering of een door anderen ingeprent idee van wat er die onfortuinlijke nacht gebeurd is. De film zit vol symboliek, zoals de zinkgaten en de achtervolging aan het begin én eind. Net als voorganger ‘A Tale of Three Sisters’ is deze Alper visueel weer om door een ringetje te halen. ‘Burning Days’ is zorgvuldig opgebouwd en erg goed geacteerd. Spannend en fascinerend, dikke aanrader!

Monica Meijer

Waardering: 4

Bioscooprelease: 30 maart 2023
VOD-release: 5 juli 2023