Control X (2007)

Regie: Thomas François, Bernard Declercq | 82 minuten | drama | Acteurs: Bruno Borsu, Simon Fraud, Mehdi Hammouti, Magloire Goblet, Camille De Leu

Het Belgische ‘Control X’ belicht het leven van de rusteloze puber Seb. De tiener ligt met zichzelf overhoop en probeert uit te zoeken wat hij wil met zijn leven. Dat valt niet mee als keuzes gedicteerd worden door rondgierende hormonen. Toch gaat het niet slecht met Seb. Hij heeft een goede vriend en ook z’n ouders zijn nog niet zo verkeerd. Desondanks knaagt er iets. Seb (Bruno Borsu) is geadopteerd en op het punt beland waarop hij zijn echte ouders wil ontmoeten. Een natuurlijke reactie die echter Sebs wereld volledig overhoop haalt. De jongen raakt vervreemd van zijn pleegouders als hij zijn biologische vader ontmoet. De geheimzinnige Pierre van Hove runt een klimcentrum, heeft een mooie tienerdochter waar Seb een oogje op heeft en houdt ervan om met grof geld te gokken. De wilde levensstijl van zijn biologische pa spreekt de puber wel aan en al snel groeien de twee naar elkaar toe. Ondertussen wordt de kloof tussen Seb en zijn adoptieouders steeds groter.

‘Control X’ is een lome film met een laag tempo, weinig tekst en een hele hoop veelbetekenende blikken en pijnlijke stiltes. Het camerawerk is sober, maar effectief en het acteerwerk is ingetogen maar oprecht. Vooral Borsu is indrukwekkend in de hoofdrol. De stugge en gesloten Seb is niet erg sympathiek, maar zijn keuzes zijn inleefbaar. Het blijft interessant om hem te volgen.

Eis je spetterende actie of vlijmscherpe dialogen dan is ‘Control X’ absoluut niets voor jou. Deze rustig voortkabbelende film wordt nergens echt spannend maar ook nooit saai. De introverte vertelling van regisseursduo Thomas François en Bernard Declercq is een intiem drama geworden waar indiefilmers als Gus Van Sant en de gebroeders Dardenne patent op lijken te hebben. Houd je van eerlijke, onopgesmukte producties die draaien om normale mensen dan is ‘Control X’ jouw ding. Een degelijk drama met een hippe soundtrack en een lome sfeer.