L’économie du couple (2016)

Recensie L'économie du couple CinemagazineRegie: Joachim Lafosse | 100 minuten | drama | Acteurs: Bérénice Bejo, Cédric Kahn, Marthe Keller, Jade Soentjens, Margaux Soentjens, Francesco Italiano, Tibo Vandenborre, Catherine Salée, Ariane Rousseau, Philippe Jeusette, Annick Johnson, Maxime Kesteman, Pascal Rogard, Lara Seldrum, Bernard Dauchot, Gaëtan Lejeune, Besnik Limani, Thomas van Zuylen, Lou Godart

Wie een hekel heeft aan zoete familiedrama’s zou zich eens moeten storten op het oeuvre van Joachim Lafosse. Al vanaf zijn eerste langspeelfilm (‘Folie Privée’) lijkt de Waal geobsedeerd door het disfunctionele. Tot ruïnes verworden huwelijken, gezinnen die nauwelijks functioneren en families die worden gerund door enge buitenstaanders. Uitmondend in catastrofes van middelgroot tot kolossaal formaat.

Ook in Lafosses zevende lange film ‘L’économie du couple’ is het weer helemaal mis. Hier ontmoeten we Marie en Boris, een uitgeblust koppel met een meisjestweeling, het bewijs dat er ooit liefde moet zijn geweest. Van die liefde is weinig over, het stel brengt ruziënd, treiterend, schreeuwend, zuchtend en klagend de dagen door, met de kinderen als blauwhelmpjes ertussen. Dat ze überhaupt nog bij elkaar zijn heeft alles te maken met de verdeling van de eigendommen. En met gekrenkte ego’s.

‘L’économie du couple’ is geen plezierige film om te bekijken, wel een indringende. Net als in Lafosse’s prachtige ‘À perdre la raison’ verlaten we zelden de familiewoning, zodat je ook als kijker het huiselijk oorlogsgebied nooit kunt ontvluchten. Bovendien zijn Marie en Boris geen prettige personages, maar beschadigde karakters die op kinderachtige tactieken terugvallen om de ander te kwetsen. Zoals we zien tijdens een van de meest deprimerende etentjes uit de geschiedenis van de filmkunst.

‘L’économie du couple’ schrijnt, en niet zo’n beetje ook. Helemaal droevig wordt het wanneer het koppel even stopt met vechten, en we plotseling zien hoe harmonieus dit gezin ooit moet zijn geweest. Alles gaat dan moeiteloos, soepel, op elkaar ingespeeld. Totdat de wapenstilstand wordt opgezegd, en het moedeloos makende gevecht weer verder gaat.

Bérenice Bejo en Cedric Kahn zetten het ruziënde koppel prima neer, waarbij vooral Kahn indruk maakt als de manipulatieve Boris. Het spel van de tweeling Jade en Margaux Soentjens bewijst opnieuw hoe goed Lafosse kinderen kan regisseren. Het is vooral het lot van de kinderen waardoor deze film zo emotioneert, hoewel de tweeling (zoals de meeste kinderen) over opmerkelijke mentale weerbaarheid beschikt.

In ‘L’économie du couple’ zien we van dichtbij hoe een vechtscheiding in zijn werk gaat en hoe kille materiële zaken een scheiding in de weg kunnen staan. We staan erbij, kijken ernaar, geloven het en worden er heel verdrietig van. Vintage Lafosse zullen we maar zeggen.

Henny Wouters

‘L’économie du couple’ verschijnt woensdag 15 februari 2017 op DVD en VOD.