Bad Boys (1995)

Regie: Michael Bay | 118 minuten | actie, komedie, misdaad, thriller | Acteurs: Martin Lawrence, Will Smith, Téa Leoni, Tchéky Karyo, Joe Pantoliano, Theresa Randle, Marg Helgenberger, Nestor Serrano, Julio Oscar Mechoso, Saverio Guerra, Michael Imperioli, Anna Levine, Vic Manni, Frank John Hughes, Mike Kirton

‘Bad Boys, Bad Boys. What you gonna do? What you gonna do when they come for you?’ Een zinnetje uit het refrein van het bekende nummer van Inner Circle zal veel mensen doen denken aan de Amerikaanse televisieserie ‘COPS’, die vanaf maart 1989 meer dan 600 afleveringen op de televisie bracht. Maar de film van Michael Bay geeft de soundtrack van deze televisieserie een nieuwe invulling. Want gezongen in een auto door Will Smith en Martin Lawrence, twee maffe DEA-agenten op zoek naar een gestolen partij drugs, komt ‘Bad Boys’ misschien wel het beste tot zijn recht.

De verhaallijn in ‘Bad Boys’ is niet zozeer origineel. Via een goed opgezette kraak in een politiedepot wordt op een nacht door de Franse crimineel Fouchet een door de DEA in beslag genomen partij heroïne ‘terug’ gestolen. Wanneer één van de criminelen een klein deel voor zichzelf houdt en uiteindelijk de moord op een vriendin van detective Mike Lowrey veroorzaakt, begint het gedonder. Niet erg bijzonder zou je zeggen. Sterker nog, misschien was deze film wel geflopt wanneer de cast niet zo zorgvuldig was uitgekozen. Want zeg nou zelf: wat kan er misgaan in een film waarin Will Smith, Martin Lawrence, Téa Leoni, Tchéky Karyo, Joe Pantoliano, en Marg Helgenberger naast elkaar schitteren? Inderdaad. Vrij weinig.

De rollen zijn de acteurs op het lijf geschreven en dat is meer een verdienste van de scriptschrijvers en casting directors dan van de acteurs zelf. Toch weten zij allemaal hun rol steengoed neer te zetten. Will Smith speelt de arrogante playboy Mike Lowrey, Martin Lawrence de minder succesvolle, grappige detective Marcus Burnett, die vooral een grote mond heeft. Alleen al de wisselwerking tussen deze twee maakt het waard om ‘Bad Boys’ te bekijken. Niet voor niets maakten Will Smith en Martin Lawrence een succes van de komedieseries ‘The Fresh Prince of Bel-Air’ en ‘What’s Happening Now!’. Voeg daar een gemene en koelbloedige Tchéky Karyo (de crimineel), een gestressde Joe Pantoliano (de inspecteur), een eigenzinnige Téa Leoni (de getuige) en een strenge Marg Helgenberger (de waakhond van Interne Zaken) aan toe en het verhaal is compleet.
‘They left us nothing but a big fuck you!’. Pantoliano had het niet beter kunnen zeggen als hoofdinspecteur Howard. Hij voelt zich aangevallen in eigen huis, en wanneer getuige Julie Mott om Mike Lowrey vraagt en deze niet aanwezig is, ziet hij zich genoodzaakt zijn partner Marcus de rol over te laten nemen. De gedaantewisseling die de rest van de film nog komischer zal maken ontwikkelt zich al tijdens het telefoongesprek. Als twee huisvrouwtjes maken Howard en Marcus ruzie over de manier waarop Lowrey’s stem klinkt. En die komische ruzies worden alleen maar erger wanneer Mike en Marcus de opdracht krijgen om de getuige te beschermen. In het huis van Mike. Maar met omgekeerde rollen.

Natuurlijk loopt er een hoop mis, en wordt er in de film meer gescholden dan liefdevol naar elkaar geluisterd. Maar dat maakt de film zo sterk. Want ondanks dat Mike en Marcus zich kapot ergeren aan elkaars onhebbelijkheden, delen zij een verleden dat hen als broers verbindt. Eigenlijk zitten in ‘Bad Boys’ alle kleine en smakelijke ingrediënten die pas betekenis krijgen wanneer je ze samen opeet. Een lekkere soundtrack (waarom klinkt ‘Me Against The World’ van rapper Tupac toch weer zo fantastisch in deze film), veel actie, veel sterke rollen en nog veel meer humor. ‘Bad Boys’ is een film over de band tussen twee gekke agenten, over wakker worden met een Power Ranger in je reet, over agenten die om Skittles vragen met een doorgeladen vuurwapen in de hand en over getuigen die met handboeien worden vastgemaakt aan het autostuur van een Porsche Carrera. Een heerlijke jongensfilm. Met een vette knipoog natuurlijk.

Julien van Alphen

Bioscooprelease: 8 juni 1995