Just Go With It (2011)

Regie: Dennis Dugan | 116 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Adam Sandler, Jennifer Aniston, Nicole Kidman, Nick Swardson, Brooklyn Decker, Bailee Madison, Griffin Gluck, Dave Matthews, Kevin Nealon, Rachel Dratch, Allen Covert, Dan Patrick, Minka Kelly, Jackie Sandler, Rakefet Abergel

Adam Sandler en Jennifer Aniston kennen elkaar al hun halve leven, maar in ‘Just Go With It’, van Sandlers productiemaatschappij Happy Madison, zijn ze voor het eerst samen te zien in een film. Dat het zowel voor als achter de camera klikt tussen de twee is de grootste troef van deze romkom, die – dankzij scènes in het tropische Hawaii – net zo goed ‘Grown Ups 2’ had kunnen heten. ‘Just Go With It’ is een remake van ‘Cactus Flower’ (1969) dat weer gebaseerd is op een toneelstuk.

Sandler speelt Danny, een succesvol plastisch chirurg die meer vrouwen verslindt dan chirurgische handschoenen. Twintig jaar geleden werd zijn hart gebroken door zijn verloofde, achter wiens bedrog hij kwam vlak voor hij met haar in het huwelijk zou treden. In een bar ontdekte Danny dat de trouwring, die hij gedachteloos om had gedaan, in een bar wel erg van pas kwam bij het versieren van mooie meisjes. Wanneer hij namelijk laat merken dat hij in een erg ongelukkig huwelijk verstrikt zit (“Mijn vrouw slaat me”, “Mijn vrouw tippelt”), krijgen de meeste dames medelijden en vallen ze als een blok voor hem. Dit leventje houdt hij nu al twintig jaar vol. Één van de weinigen die er van op de hoogte is is zijn assistente Katherine Murphy (Jennifer Aniston). Katherine zelf is gescheiden en heeft een dochtertje die in haar ‘Britse accent-fase’ zit en een zoontje die om de haverklap een grote boodschap moet doen en wiens grootste droom is met de dolfijnen te zwemmen in Hawaii.

Op een feestje ontmoet Danny de veel jongere, bloedmooie Palmer (Brooklyn Decker). Het klikt onmiddellijk tussen de twee en na een romantische nacht willen ze contact blijven houden. Sterker nog, Danny ziet zichzelf de rest van zijn leven met Palmer doorbrengen. Maar dan ziet Palmer Danny’s trouwring. Danny hangt in paniek een verhaal op dat hij in scheiding ligt, maar Palmer heeft niet genoeg aan die boodschap. Hij moet maar met bewijzen komen. Haar vastberadenheid heeft een reden; ze heeft als kind de nare echtscheiding van haar ouders meegemaakt en is vastbesloten niet ‘de andere vrouw’ te zijn. Danny wendt zich tot Katherine met het bizarre voorstel zijn bijna ex-vrouw Devlin te spelen. Alles lijkt goed te gaan, maar dan belt Katherine’s dochtertje Maggie, en denkt Palmer dus dat Danny en Devlin/Katherine ook nog eens kinderen hebben…

‘Just Go With It’ is het zoveelste bewijs dat je met liegen niet ver komt. Danny, en later ook Katherine, werken zich steeds verder in de problemen door oneerlijk te zijn en de leugens stapelen zich zover op dat ze er bijna een naslagwerk – op alfabet – van bij moeten houden, om zich maar niet te verraden. Het levert leuke situaties op, zeker wanneer de échte Devlin (Nicole Kidman in een voor haar ongebruikelijke, maar wel leuke, rol) ook in het Hawaiiaanse resort blijkt te verblijven, met haar echtgenoot Ian Maxtone Jones (Dave Matthews), uitvinder van de iPod… Devlin was Katherine’s ‘frenemy’ tijdens haar studie en omdat Katherine geen gezichtsverlies wil lijden, grijpt ze de kans te laten zien dat ze getrouwd is met de succesvolle plastisch chirurg met beide handen aan. Maar jammer genoeg bevat ‘Just Go With It’ ook talloze flauwe en platte grappen, vooral in het begin van de film (een vrouw met twee ongelijke wenkbrauwen, een vrouw met twee ongelijke borsten, banale grappen over penisvergroting). Later zorgt Danny’s neef Eddie (Nick Swardson) voor ongrappige situaties met zijn rare Duitse accent en beroep als online schapenverkoper. Verrassend genoeg is Sandler wat gematigder in zijn rol en wellicht doet hij het daarom zo leuk als man die langzaam tot inzicht komt dat wat hij al jaren binnen handbereik heeft wat hij echt wil. Het helpt dat Aniston zijn tegenspeelster is: de twee vormen een vermakelijk stel partners-in-crime en je ziet de twee echt graag bij elkaar komen. Wel moeilijk te verkroppen is dat het realiteitsgehalte te vaak uit het oog verloren wordt: het is gewoonweg volstrekt ongeloofwaardig Jennifer ‘famous haircut’ Aniston in een kappersstoel te zien zitten met een wanhopige coiffeur die beweert dat er nauwelijks iets meer van haar kapsel te maken is. Net zoals het niet realistisch is dat Palmer, een wiskundelerares notabene, alle onlogica in het verhaal die op haar mouw gespeld wordt, voor zoete koek slikt.

Het niveau van ‘Grown Ups’, de vorige Dennis Dugan-Adam Sandler samenwerking, wordt gelukkig wel geëvenaard, maar ‘Just Go With It’ blijft een film die louter gewaardeerd zal worden door Sandlerfans. Heb je niets met de platte, soms grove humor van deze Amerikaanse komiek, dan zul je moeite hebben je tenen in rechte stand te houden.

Bioscooprelease: 14 april 2011