Above the Law – Nico (1988)

Regie: Andrew Davis | 99 minuten | actie, drama, misdaad, thriller | Acteurs: Steven Seagal, Pam Grier, Henry Silva, Ron Dean, Daniel Faraldo, Sharon Stone, Miguel Nino, Nicholas Kusenko, Joe Greco, Chelcie Ross, Gregory Alan William, Jack Wallace, Metta Davis, Joseph F. Kosala, Ronnie Baron, Joe D. Lauck, Henry Godinez, Danny Goldring, Thalmus Rasulala, Gene Barge, Mike James, India Cooper, Michelle Hoard, Christopher Peditto, Rafael Gonzàlez, Nydia Rodriguez Terracina, Cheryl Hamada, Ralph Foody, Vince Viverito, Alex Ross, Toni Fleming

‘Above the Law’, ook wel bekend als ‘Nico’, betekent het filmdebuut van Steven Seagal. Voor Seagal, die in de huid kruipt van agent Nico Toscani, is het motto “het doel heiligt de middelen” van toepassing. Het acteerwerk is van ondergeschikt belang aan de vele actiescènes die het tempo in de film houden. Gekleed in een zwart leren jasje en spijkerbroek gaat hij op onderzoek naar een drugsnetwerk, waarbij ook de Amerikaanse inlichtingendiensten zijn betrokken.

Voor iemand die het boeddhisme aanhangt, gaat Seagal nogal gewelddadig aan de slag. Zijn korte lontje brandt snel op. Wanneer Seagal een foute bar binnen loopt, voel je dat het wel eens mis kan gaan. Hij vraagt het getatoeëerde gespuis of zij zijn aan drugs verslaafde nichtje hebben gezien, één van hen vertelt trots dat hij “alleen haar kruin zag” en de beer is los. Seagal houdt niet van geintjes, zeker als het zijn familie betreft en hij knokt zich een weg langs een stel zware jongens.

Seagals vechtkunsten leiden de aandacht af van zijn niet al te sterke acteren. Een Oscar zal hij dan ook niet gauw winnen. Zijn collega-agent, Pam ‘Jackie Brown’ Grier, stelt teleur en heeft betere optredens gehad. Wat ook niet helpt, zijn de matige dialogen uit het script. Zelfs de beste acteurs hebben problemen met zwakke teksten.

De koning van de B-film, Henry Silva, doet het beter dan zijn collega’s. Ook hij moet zich behelpen met oninteressante dialogen, maar Silva heeft zijn kop mee. Met zijn akelige verschijning is hij de perfecte slechterik, die het Seagal moeilijk maakt. Silva, die heel wat slechteriken speelde in zijn carrière, is in ‘Above the Law’ een sadist, die chemicaliën toedient aan zijn doodsbange slachtoffers. Meteen in het begin van de film, ten tijde van de Vietnam-oorlog, maak je voor het eerst kennis met de gruwelijke “chemische ondervraging”.

‘Above the Law’ is geen film voor watjes. Actie is er voldoende. Van het reeds genoemde bargevecht tot confrontaties op straat, van matpartijen met drugscriminelen tot opstootjes met verontwaardigde voorbijgangers. Seagal lijkt de ellende over zich af te roepen; zo vaak moet hij afrekenen met figuren die wat van hem willen. De actie is boeiend en houdt de vaart erin. Seagal toont Oosterse vechtkunst en kan daadwerkelijk een potje vechten! Voor hij acteur werd, was hij dan ook een topper in de vechtsport aikido.

‘Above the Law’ is een standaard actiefilm. Er wordt flink geknokt, de held laat zijn vuisten in plaats van zijn mond spreken en het verhaal is aardig maar ook vergezocht. Henry Silva steelt de show als arts die zijn martelpraktijken eerst in Vietnam en later in de straten van New York etaleert. Interessant debuut van Seagal, maar hij heeft betere films gemaakt.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 15 september 1988