Already Dead (2007)

Regie: Joe Otting | 90 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Ron Eldard, Til Schweiger, Christopher Plummer, Patrick Kilpatrick, Geoffrey Pierson, Marisa Coughlan, Conery Hoffman, Victoria Vande Vegte, Gregg Berger, Christian Stolte, Freddie Joe Farnsworth, Sonny Tipton, David Rowden, Bryan Friday, Paul Lacovara, Brian Avery, Matt Baker, Jake Crawford, Tony Donno, Frankie ‘G’ Garbutt, Shawn Crowder, Henry Fleming Wood

‘Already Dead’: de titel van de film zet de kijker al op het verkeerde been. Wanneer we Thomas Archer in een metro zien stappen, ondertussen in zijn mobieltje pratend met een vijandelijke stem die hem opdrachten geeft, en beelden zien van zijn herinneringen aan zijn zoontje, wordt de indruk gewekt dat Thomas’ zoontje ontvoerd is en dat Thomas hem met een sporttas geld weer terug krijgt. De kijker houdt zijn hart vast als Thomas op de plaats van bestemming aankomt. Zal de titel van de film de gruwelijke waarheid worden?

Het pakt anders uit. ‘Already Dead’ weet, zeker gedurende het eerste half uur, de kijker vaak te verrassen met andere, niet voor de hand liggende, wendingen. Bij veel films weet je vanaf de eerste minuut al wat voor een verloop het verhaal zal hebben, de actiethriller van regisseur Joe Otting slaagt er in een groot aantal clichés te vermijden. De film doet bij vlagen denken aan horrorfilms uit de ‘Saw’ en ‘Hostel’-reeks, maar wordt nergens zo bloederig of gruwelijk, zodat horrorhaters de film niet links hoeven te laten liggen. Ook hebben bepaalde scènes iets weg van ‘Cube’, de verrassende cultfilm waarin een groep onbekenden zich moeten zien te bevrijden uit een bizar kubistisch gebouw, zonder dat ze in een dodelijke val lopen.

Het wraakthema is natuurlijk ook niet nieuw in films: van simpele Steven Seagal actiefilms tot en met het Charles Bronson vehikel ‘Death Wish’ en de recentere variant ‘Death Sentence’; het is al vele malen uitgewerkt. Toch is de draai die in ‘Already Dead’ aan het onderwerp gegeven is, redelijk vernieuwend. De kijker wordt dankzij de goede opbouw al snel het verhaal ingetrokken, ook het prima camerawerk is hierop van invloed. De betrokkenheid van de kijker wordt nog vergroot door het centrale dilemma van het hoofdpersonage. “Wat zou jij doen in dit geval?” lijkt de film te vragen.

Til Schweiger in de rol van ‘The Man’ en Ron Eldard als Thomas Archer brengen de meeste tijd door voor de camera en beide acteurs leveren solide werk af. Er is een kleine bijrol voor Christopher Plummer, die zijn karakter ook goed weet over te brengen. Nadat de onzekerheid bij de kijker weg is genomen welke kant het verhaal opgaat, zakt de film wat weg in een standaard vluchtverhaal, maar toch weet Otting de spanning er nog goed in te houden. Al met al is ‘Already Dead’ een hele behoorlijke actiethriller geworden, die ondanks het ontbreken van hele grote namen, een flinke groep filmliefhebbers zal aanstaan.