Today It’s Me… Tomorrow It’s You – Oggi a me… domani a te! (1968)

Regie: Tonino Cervi | 109 minuten | actie, western | Acteurs: Brett Halsey, William Berger, Bud Spencer, Tatsuya Nakadai, Wayde Preston, Jeff Cameron, Dana Ghia, Teodoro Corrà, Franco Borelli, Aldo Marianecci, Michele Borelli, Umberto Di Grazia, Franco Pechini, Nazzareno Natale

De Italiaanse slapstick-knokker Bud Spencer heeft ook een serieuze kant. Voordat de imposante acteur furore maakte met een lange rij gelijksoortige actiekomedies, dook hij op in een grimmige western. Dario Argento, bekend van een serie cult-horrorfilms, tekende voor het verhaal terwijl Tonino Cervi de film inblikte. Bijna dertig jaar na de release van ‘Today It’s Me… Tomorrow It’s You’ brengt Dutch Film Works de rolprent opnieuw uit, met de gezette Spencer op de cover. Grappig genoeg is de rol van Bud niet eens zo groot.

‘Today It’s Me… Tomorrow It’s You’ begint met de vrijlating van Bill Kiowa (Ford). Een vreemde snuiter. De man heeft jaren geleden een houten pistool gemaakt en heeft dag en nacht getraind om het ding zo soepel mogelijk uit zijn denkbeeldige holster te kunnen halen. Het eerste dat Bill na zijn vrijlating doet is een echt vuurwapen aanschaffen en een viertal oude kameraden opzoeken. Samen gaan de vrienden op zoek naar bendeleider Elfego (Nakadai). De schurk is verantwoordelijk voor de dood van Bills vrouw. De vendetta loopt uit op een bloederige veldslag tussen Elfego’s horde en Bills vriendenclub. Ford vertolkt de hoofdrol in deze gewelddadige, maar zwaar gedateerde cowboyfilm. Spencer is in een bijrol te zien. Een vrij serieuze rol en in de knokpartijen laat de actieheld zijn kenmerkende vuistslagen achterwege. Spencer komt zelfs een beetje sullig over wat een verademing is na de vrijwel identieke jaren 70 actiefilms waarin hij telkens dezelfde norse rouwdouwer speelde. De sterkste punten van deze western zijn de rollen van Ford en Nakadai. Op onderkoelde wijze zetten de acteurs gewetenloze personages neer die ten onder gaan aan hun levensstijl.

Ford in de heldenrol heeft zijn levenslust verloren na de moord op zijn vrouw, terwijl Nakadai zijn misdaden probeert te ontvluchten en steeds verder wegzinkt in een moeras van geweld. Hoewel het spel van de cast wat ouderwets aandoet, denk aan overdreven lange close ups waarin de acteurs met priemende blik in de camera kijken, is het verhaal boeiend genoeg om bij de les te blijven. Het wraakthema is interessant uitgewerkt en Argento’s script belicht ook de donkere karaktertrekjes van de helden.

Jammer genoeg zijn de jaren flink gaan tellen. ‘Today It’s Me… Tomorrow It’s You’ is traag. Het tempo ligt zeer laag en de beeldkwaliteit is erbarmelijk. Op stille momenten (en dat zijn er nogal wat) hoor je het geluidsspoor knarsen en zie je strepen op je tv-scherm. Ook de na-synchronisatie loopt niet gelijk met de beelden. De uitgewassen, vale kleuren maken het er niet beter op. Kun je je over de visuele tekortkomingen heen zetten, dan wacht er een aardige western op je.