Beyond Re-Animator (2003)

Regie: Brian Yuzna | 96 minuten | komedie, horror, science fiction | Acteurs: Jeffrey Combs, Jason Barry, Elsa Pataki, Tommy Dean Musset, Bárbara Elorrieta, Ángel Plana, Javier Sandoval, Santiago Segura, Lolo Herrero, Enrique Arce, Nico Baixas, Simón Andreu, Joaquín Ortega, Raquel Gribler, Daniel Ortiz

Regisseur Stuart Gordon maakte naam met de film ‘Re-Animator’. Horrorfans vonden de prent geweldig, het verhaal van ‘Re-Animator’ was gebaseerd op een oud schrijfsel van H.P Lovecraft. De wijze waarop Gordon dat verhaal verfilmde bracht hem succes in cultkringen. Ook het vervolg ‘Bride of Re-Animator’ ontving veel lof. Een derde deel kon niet uitblijven. Het resultaat is ‘Beyond Re-Animator’.

Brian Yuzna wilde met ‘Beyond Re-Animator’ een ode brengen aan de serie. Als een ode een goedkope, gore pulpfilm betekent, dan is dit derde deeltje bijzonder goed geslaagd. Dat het verhaal nogal onbeduidend is en enkel als kapstok voor ranzige ongein dient moge duidelijk zijn. Vanaf het begin van de film worden de intenties van de prent al duidelijk; splatterhorror maken. Een melkdrinkende zombie zonder onderkaak loopt een huis binnen, de melk stroomt uit zijn vergane borstkas. Dit soort infantiele, puberale humor hanteert regisseur Yuzna in zijn film. Je moet er van houden. Ook is de filmmaker niet vies van dubbelzinnige seksuele toespelingen en penisgrappen van een wel zeer bedenkelijk niveau.

Het acteerwerk is van zo’n laag niveau dat het pijnlijk duidelijk wordt dat daar niet het meeste geld in heeft gezeten. Culticoon Jeffrey Combs meent dat acteren bestaat uit een wenkbrauw optrekken en dan de camera inkijken. Het opdreunen van zijn tekst doet ook niet denken aan een groots acteur. De rest van de cast heeft ook niet veel om handen om de prent naar een hoger niveau te tillen. De stupide one-liners beletten enige vorm van intelligentie. Om de doelgroep, pubers en gore-freaks, tevreden te houden zit er ook een rondborstige blondine in. Pataki heeft deze ondankbare eer. Mooi wezen en haar topje uitdoen is zo’n beetje haar enige bestaansrecht in deze film.

Gelukkig pretendeert ‘Beyond Re-Animator’ niet meer te zijn dan dat het is. Yuzna weet dat hij pulp heeft gefabriceerd en de acteurs waarschijnlijk ook. Met name Combs schmiert erop los, in zijn rol tijdens actiescènes zie je een glimp van plezier in zijn ogen. Waar het om draait in deze prent is de horror. Die is goed geslaagd. Ondanks het krappe budget weet de film op dat vlak wel te overtuigen, de special-efects zijn overtuigend goor. Fans zullen niet teleurgesteld worden.