Cake (2005)

Regie: Nisha Ganatra | 91 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Heather Graham, David Sutcliffe, Taye Diggs, Sandra Oh, Keram Malicki-Sánchez, Cheryl Hines, Bruce Gray, Sarah Chalke, Sabrina Grdevich, Michael McMurtry, Jefferson Brown, Suzanne Cyr, Dominic Cuzzocrea, Billy Khoury, Carlo Rota, Kasia Vassos, Martin Roach, Jonathan Keltz, Jerry Schaeffer, Doug Murray, Olivia Palenstein, Ken Murton

Een cake is een gerecht dat je – als je het een paar keer klaargemaakt hebt – bijna blind kunt bereiden. Deze romantische komedie lijkt daarop, in die zin dat het gerecht al veel vaker is gemaakt en het dit keer zonder inspiratie of variatie gebeurt. Geen extra ingrediënt als chocolade, krenten of rozijnen, nee, de aanwijzingen op de verpakking worden nauwkeurig gevolgd.

Een liefdesdriehoek, een paar vriendinnen, een moeilijke relatie met haar vader, een te vroeg overleden moeder, een moeilijke zakelijke opdracht geholpen door een enthousiaste, homoseksuele assistent en tegengewerkt door de rest van het bedrijf, het zijn allemaal zaken die al veel vaker in dit soort films voorbij zijn gekomen.

Wat dan weer voor deze film pleit is het feit dat Heather Graham de hoofdrol speelt. Graham, voornamelijk bekend van haar good looks (prachtige blauwe ogen, blond golvend haar en een lichaam met rondingen op de juiste plaats), is prima gecast als wilde losbol Pippa McGee. Bungeejumpen, parachutespringen, stierenvechten, er is weinig dat deze dame voor haar dertigste niet gedaan heeft. Haar beroep als reisjournalist komt dan ook prima van pas, ze ziet de hele wereld en omdat ze zo het land weer uit is op zoek naar nieuw avontuur zijn de one-night-stands de ultieme oplossing voor lustgevoelens. Het pact dat ze met haar vriendinnen Lulu (Sandra Oh) en Rachel (Sabrina Grdevich) gesloten heeft om een leven te leiden zonder zich aan een man te onderwerpen, begint echter aan kracht te verliezen, maar Pippa houdt haar rol als moderne onafhankelijke vrouw lang vol.

Graham weet de kijker om haar vingers te winden en geeft blijk van haar komische, maar zeker ook dramatische acteertalent. Je kunt niet anders dan met haar meeleven en alhoewel haar emotionele scènes geen tranen opwekken, wint ze wel je hart. Met haar rollen in ‘Boogie Nights’, ‘Drugstore Cowboy’, ‘The Guru’ en ‘Austin Powers: The Spy Who Shagged Me’ maakte Heather Graham al eerder indruk; deze film is echter de eerste die ze (mede)geproduceerd heeft. Ook actrice Sandra Oh en Cheryl Hines zijn op dreef in ‘Cake’. De twee love interests van Pippa, fotograaf Hemingway Jones (Taye Diggs) en vader’s rechterhand Ian (David Sutcliffe), doen wat ze kunnen met het script, al zijn hun karakters vrij stereotiep.

‘Cake’ is puur en alleen voor liefhebbers van romantische komedies. Met een voorspelbaar plot, een redelijke vaart en goede acteerprestaties geeft de film je wat je verwacht, niet meer, maar ook zeker niet minder. Cake is eigenlijk taart in het Engels, maar je zou het ook kunnen zien als een Nederlandse cake. Verwacht geen vlaai of gebakje. Een lekker plakje cake gaat er toch ook best in?