Call Me Claus (2001)

Regie: Peter Werner | 86 minuten | komedie, familie | Acteurs: Whoopi Goldberg, Nigel Hawthorne, Brian Stokes Mitchell, Victor Garber, Taylor Negron, Frankie Faison, Alexandra Wentworth, Melody Garrett, Robert Costanzo, Jazmn, Bruce Vilanch, Nicholas Edwin Barb, Allyce Beasley, Meredith Bird, Juan Carlos Cantu, Ed Gale

Als tijdreizen zou bestaan, hadden de makers van tv-film ‘Call Me Claus’ (2001) vast graag naar 2013 willen reizen om de Zwarte Pietendiscussie in ons kleine kikkerlandje te volgen. In deze door Columbia Tristar Television geproduceerde kerstfilm is de nieuwe Kerstman namelijk niet alleen een vrouw, ze heeft ook nog eens dreadlocks en een donkere huid. Het is Whoopi Goldberg!

Toen Lucy Cullins nog zo jong was dat ze in de Kerstman geloofde, vroeg ze hem op een avond haar liefste wens uit te doen komen: haar vader, die als soldaat in de Vietnamoorlog vocht, moest met Kerst thuis zijn. De Kerstman – de échte natuurlijk – werd in verwarring gebracht door een speciale kracht van het meiske en deed tegen beter weten in de belofte dat het goed zou komen. Je raadt het al: Lucy’s papa kwam niet meer thuis. Niet met Kerst, nooit meer. Lucy groeide op tot een bittere dame, die zich vastbeet in haar carrière als tv-producente bij een home-shoppingzender. In de Kerstman gelooft ze al lang niet meer. Laat haar baas nu net bedacht hebben dat een Kerstman in de tv-show vast voor hogere kijkcijfers en dus verkoopcijfers zal zorgen!

Ondertussen is de Kerstman – de échte natuurlijk – eindelijk aan zijn pensioen toe. Eenmaal per tweehonderd jaar is er een wisseling van de wacht en wordt de goedlachse dikkerd geacht een opvolger te hebben gevonden en ingewerkt. Als hij niet op tijd is, zal de wereld aan een zondvloed ten onder gaan… Het lijstje met mogelijke plaatsvervangers is echter bijna uitgeput. Er is nog één optie: Lucy Cullins. Toen Lucy als jong meisje namelijk bij de Kerstman op schoot zat en zijn muts opkreeg, was er een bepaalde gloed te zien, die alleen verschijnt als er iemand écht de kerstgedachte in zich heeft. Om Lucy klaar te stomen heeft de Kerstman nog maar een paar weken. Het komt wel heel goed uit dat zij nu net op zoek is naar iemand om de Kerstman op tv te spelen…

‘Call Me Claus’ is een middelmatige kerstfilm. Er wordt met het verhaal vooral op gezinnen met (jonge) kinderen gemikt, maar desondanks bevat de film ook enkele voor kleintjes ongeschikte (lees: seksueel getinte) grappen. Echt grappig is ‘Call me Claus’ overigens niet, eerder voorspelbaar en – vooral dát is funest – langdradig. De cast presteert naar behoren, maar het scenario laat Whoopi Goldberg van haar bordkartonnen personage geen sympathiek personage maken. Haar Lucy is een narrig, sikkeneurig persoon, die haar assistente afblaft vanwege de verkeerd of te laat bezorgde koffie, haar familie zo veel mogelijk negeert, maar verder niet echt tot leven komt. Wel leuk is Nigel Hawthorne, in zijn laatste rol voor hij – hoe ironisch – op Tweede Kerstdag 2001 overleed. Als Kerstman steelt hij de show met zijn warme, overtuigende optreden. Ook Victor Garber (die tot voor altijd veroordeeld lijkt te blijven tot bijrolacteur) en Brian Stokes Mitchell zijn goed gecast. ‘Call Me Claus’ is geen vervelende film om te kijken, maar wel eentje die je heel snel weer vergeet.

‘Call Me Claus’ verschijnt woensdag 4 december 2013 op DVD (2 Movie Pack ‘Christmas with the Kranks’/’Call Me Claus’).