Charlotte’s Web (2006)

Regie: Gary Winick | 113 minuten | komedie, familie | Acteurs: Dakota Fanning, Gary Basaraba, Siobhan Fallon, Kevin Anderson, Essie Davies, Beau Bridges, Noel Ballantine, Russell Bass, Abraham Benrubi, Don Bridges | Originele stemmencast: Julia Roberts, Oprah Winfrey, Steve Buscemi, Kathy Bates, John Cleese, Robert Redford, Thomas Haden Church, Cedric the Entertainer, Jane Sibbett, Jennifer Garner, Reba McEntire, André Benjamin | Nederlandse stemmencast: Astrid Joosten, Jon van Eerd, Jimmy de Lange

Met ‘Charlotte’s Web’ is een van de meest geliefde Amerikaanse kinderboeken verfilmd. Thema’s als vriendschap, leven en dood zitten verpakt in een mooi verhaal over het kleine varkentje Wilbur dat gered wordt van de slacht door het meisje Fern (Fanning). Wilbur wordt geplaatst in de schuur van Fern’s oom Homer aan de overkant van haar huis. In de schuur leert Wilbur vele andere dieren kennen, waaronder de spin Charlotte, waar hij goed bevriend mee raakt. Wilbur is het in het voorjaar geboren; hierdoor is de kans groot dat hij met kerst op de menukaart staat. Door de vriendschap van Wilbur en Charlotte bedenkt zij een manier om boer Homer te overtuigen dat Wilbur een geweldige big is die het waard is om gespaard te worden.

Het kinderboek van E.B. White is in de jaren zeventig verfilmd al als animatiefilm. Anno 2006 heeft regisseur Gary Winick het kinderboek verfilmd met echte acteurs en echte dieren. Een hele prestatie, alhoewel we pratende dieren ook eerder zijn tegengekomen in de ‘Babe’- en ‘Stuart Little’ films. Toch is deze film anders. Dit komt niet alleen door het ontroerende verhaal, maar voornamelijk door de sterrencast die verbonden is aan deze verfilming. Steve Buscemi is de rat Templeton, een egoïstische rat voor wie eten het allerbelangrijkste is. Julia Roberts is de spin Charlotte. De twee ganzen zijn ingesproken door Oprah Winfrey en Cedric the Entertainer. Ook John Cleese en Robert Redford hebben beiden een rol als respectievelijk een schaap en een paard. Alle acteurs zijn perfect gecast en zorgen voor de nodige humor in de film.

De jonge actrice Dakota Fanning speelt de rol van Fern. Fanning heeft al een behoorlijke staat van dienst in Hollywood. Zij heeft met de crème de la crème van Hollywood mogen samenwerken. Met Sean Penn in ‘I Am Sam’, Denzel Washington in ‘Man on Fire’ en Tom Cruise in Steven Spielberg’s ‘War of the Worlds’. Zij heeft eigenlijk maar een kleine rol in deze film. De hoofdrol is weggelegd voor het varkentje Wilbur en zijn vrienden in de schuur.

Om de dieren te laten praten hebben de makers goed gebruik gemaakt van computeranimatie. Alles ziet er prima uit en ook het hol van rat Templeton is helemaal vormgegeven door de computer. Met name de scène waarin Charlotte moeite doet om woorden in haar web te schrijven is verbijsterend mooi gemaakt. We lopen met haar mee over haar web terwijl ze aan het werk is.

‘Charlotte’s Web’ is een schattige film die vooral kinderen zal bekoren. Voor de volwassenen is het leuk om alle bekende stemmen te herkennen van de dieren. Er wordt naast de Amerikaanse ook een Nederlandse versie uitgebracht met onder andere Astrid Joosten als Charlotte. Wie op zoek is naar een lieve, ontroerende familiefilm zit met ‘Charlotte’s Web’ helemaal goed.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 20 december 2006