De sterkste man van Nederland (2011)

Regie: Mark de Cloe | 90 minuten |  drama, komedie, familie | Acteurs: Bas van Prooijen, Suzan Boogaerdt, Loek Peters, Yenthe Dirks, Gonny Gaakeer, Finn Poncin, Dick van den Toorn

Mark de Cloe kennen we van ‘Boy Meets Girl Stories’ en ‘Het leven uit een dag’, de onverfilmbaar geachte roman van A. F.Th van der Heijden. In 2010 kwam ‘Shocking Blue’uit,  een film die precies in het straatje van de van zijn poëtische beelden bekende filmmaker past. Vaak speelt tienerliefde een rol in de films van De Cloe. Voor Telefilm ‘De sterkste man van Nederland’ greep de regisseur eens niet terug op zijn beproefde recept, maar maakte hij een film voor de hele familie. Er bloeit wel iets moois op trouwens, maar niet alleen bij tieners, en daar ligt niet het zwaartepunt van de film.

De twaalfjarige, roodharige Luuk woont alleen met zijn moeder. Hij staat op het punt om aan de middelbare school te beginnen en daar ziet hij als kleinste van de klas erg tegenop. Zijn moeder Dorien is alleenstaand en heeft Luuk altijd al alleen opgevoed. Als kleuter kreeg Luuk mooie maar  verzonnen verhalen over zijn vader te horen: hij was de sterkste man van Nederland en trok zo een vliegtuig vooruit. Dorien heeft nooit beseft dat Luuk die verhalen altijd onthouden en voor waar aangenomen heeft en weet dan ook niet direct de link te leggen wanneer Luuk ineens opvallend veel aandacht heeft voor de lokale kampioenschappen voor de sterkste man van Noord-Holland… Bij deze voorrondes voor de landelijke wedstrijd maakt Luuk kennis met René. Op de flyer van de wedstrijd heeft René nog knalrood haar, net als Luuk. Luuk is er van overtuigd dat René (nu met mooi glad bolletje) zijn vader is en spreekt hem na de wedstrijd aan. Er ontstaat een voorzichtige vriendschap; zo weet Luuk met hulp van René zijn gemis in lengte te compenseren met spierkracht. Niet alleen Luuk heeft baat bij deze nieuwe, wat ongebruikelijke vriendschap, ook René gaat zich steeds meer hechten aan de tiener. Maar van vaderliefde kan geen sprake zijn, of wel…?

‘De sterkste man van de wereld’ is een fijne, warme familiefilm, die zich dankzij uitstekende acteerprestaties, de grappige toon en het slimme scenario aan de middenmoot weet te onttrekken. Dat de film daarbij wat voorspelbaar verloopt is helemaal niet erg, er zitten meer dan voldoende elementen in waardoor je dat graag op de koop toeneemt. Hilarisch is bijvoorbeeld de manier waarop Luuk en Minke, het langste meisje van de klas met wie Luuk bevriend raakt, Dorien voor de gek houden en de wijze waarop René het voor Luuk opneemt als hij uiteindelijk wel zijn echte vader ontmoet… Die scène is niet alleen grappig, maar is ook van belang voor de rest van deze lichtelijk absurde geschiedenis. Dat de film op het eind wat uit de bocht vliegt met de opkomst van zo’n tientallen andere roodharigen is een beetje jammer, maar ook daar kun je je dankzij het overtuigende acteerspel en het hartverwarmende verhaal goed overheen zetten. Prima Telefilm, die met gemak in de bioscoop volle zalen had kunnen trekken.

DVD-release: 24 januari 2012