Epic Movie (2007)

Regie: Jason Friedberg, Aaron Seltzer | 86 minuten | komedie, avontuur | Acteurs: Kal Penn, Adam Campbell, Jennifer Coolidge, Jayma Mays, Faune A. Chambers, Crispin Glover, Tony Cox, Héctor Jiménez, Darrell Hammond, Carmen Electra, Fred Willard, David Carradine, David Lehre, Kevin McDonald, George Alvarez, Crista Flanagan, Dana Seltzer, Dane Farwell, Tad Hilgenbrink, Jim Piddock, Vince Vieluf, Kahshanna Evans, Lindsey Kraft, Jareb Dauplaise, Rico Rodriguez

Sla elk willekeurig Engels woordenboek open en je zult als vertaling van het woord ‘epic’ vinden: een boek, gedicht of film dat een lang verhaal vertelt over moedige handelingen en spannende gebeurtenissen. Link nu dit zelfde woord ‘epic’ aan ‘Epic Movie’, wat krijg je dan? In ieder geval geen moedige handelingen en spannende gebeurtenissen, en godzijdank ook geen ellenlang verhaal.

In de eerste minuten wordt de kijker voorgesteld aan de vier hoofdrolspelers, Edward, Peter, Susan en Lucy. Deze vier wezen (een verwijzing naar de Pevensie kinderen uit ‘The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe’ uit 2005), vinden allen een gouden lot verstopt in een chocoladereep die hen een groot avontuur belooft. Dit grote avontuur bestaat uit parodieën op elke denkbare recente film. Zo komen in de eerste paar minuten de ‘The Da Vinci Code’, ‘Snakes on a Plane’, ‘X-men: The Last Stand’, ‘Nacho Libre’ en ‘Charlie and the Chocolate Factory’ voorbij en zien we nogal slechte imitaties van Paris Hilton, Ashton Kutcher en Samuel L. Jackson. In feite bestaat de film uit drie basisingrediënten: flauwe grappen, slechte grappen en grappen die gewoonweg helemaal niet grappig zijn. Het is overduidelijk dat het schrijvers/regie/productie duo Jason Friedberg en Aaron Seltzer na hun vier ‘Scary Movie’ films en ‘Date Movie’ geen inspiratie meer hebben, en simpelweg alles van hun vorige producties hebben gebruikt. Gelukkig hebben ze actrice Anna Faris, hoofdrolspeelster van de vier ‘Scary Movies’ niet bij deze productie betrokken; die meid heeft haar beste dagen inmiddels wel gehad. Voor de fans, niet getreurd: Anna wordt vervangen door actrice Jayma Mays, een look-a-like die even irritant en dom is.

Ondanks de foute en gejatte humor, het zeer hoge gehalte voorspelbare grappen en het aantal slechte imitaties is ‘Epic Movie’ niet compleet slecht, saai en belachelijk geworden. Er zitten nog wel een aantal personages en scènes in waar om gelachen kan worden. De imitaties van Harry Potter en zijn tovenaarsvriendjes Hermelien en Ron zijn vrij grappig en ook Crispin Glover (beter bekend als vader George McFly uit ‘Back to the Future’) zet een leuke Willy Wonka met Michael Jackson-achtige trekken neer. Dat sommige personages uit ‘Epic Movie’ redelijk op de personages van de geparodieerde films lijken is een plus. Zo lijken respectievelijk Nacho Libre en Captain Jack Swallows erg goed op Jack Black en Johnny Depp en zijn ook Wolverine, Cyclops, Storm en Rogue spitting images van de vier hoofdrolspelers uit de ‘X-Men’ reeks. Een hoeraatje voor Friedberg en Seltzer: wellicht zit er nog een prijsje in voor beste look-a-likes.

Het oordeel: een suffe en flauwe komedie. Máár met je verstand op nul, en voor sommigen misschien een wijntje erbij, toch een prima film voor een avondje niksen.

Daphna Berger

Bioscooprelease: 26 april 2007