Het zusje van Katia (2008)

Regie: Mijke de Jong | 85 minuten | drama | Acteurs: Ian Bok, Fred Goessens, Jennifer Jago, Chico Kenzari, Olga Louzgina, Betty Qizmolli, Rogier Schippers, Julia Seijkens, Tatiana Sharkova, Tara van den Kerkhof

Na het maken van een goede film die van alle kanten wordt bejubeld in de pers, is het moeilijk om je succes te evenaren. De kans om teleur te stellen is immers vele malen groter dan de kans dat je wederom een groot succes hebt. Mijke de Jong is het wél gelukt om na ‘Tussenstand’ wéér een bijzonder mooie film af te leveren. ‘Het zusje van Katia’ doet niet onder voor het op meerdere filmfestivals bekroonde ‘Tussenstand’ en heeft ook zeker potentie om in de prijzen te vallen.

Lucia stelt zich aan iedereen voor als het zusje van Katia. Dat doet ze niet zozeer uit onzekerheid, of minderwaardigheid maar uit liefde voor haar zus. Die zussenband is zo sterk dat Lucia het ‘zusje zijn’ als haar belangrijkste taak beschouwt. Of zuslief Katia nou zo’n goed voorbeeld is voor de lieve, onschuldige Lucia is maar de vraag. De stripteaseles die ze geeft aan haar dertienjarige zusje en het feit dat ze haar zus meeneemt naar de stripclub, werken niet in haar voordeel. Dat de zussenliefde onvoorwaardelijk is, straalt er desondanks toch aan alle kanten vanaf.

De kwaliteit van Mijke de Jong is dat ze zo dicht op de personages, in dit geval op Lucia, het zusje van Katia, zit. De camera laat het gezicht van Lucia geen moment los en dat geeft het verhaal net dat beetje extra wat de film zo indrukwekkend maakt. Ze zit zó dicht op de karakters dat het de kijker naar de keel grijpt.

Betty Qizmolli is de onschuld zelve en is perfect gecast voor de rol van Lucia. De scène waarin ze zogenaamd voor haar zus en moeder zorgt die in bed liggen, terwijl er in werkelijkheid niemand in dat bed ligt is het moment dat de kijker definitief zijn hart aan haar verliest. Leven met een moeder die prostitué is, zonder vader en mét een zus die in een stripclub werkt en verslaafd is aan drugs, gun je niemand. En al helemaal niet de lieve Lucia die zoveel liefde te geven heeft, maar die niet kwijt kan bij de personen van wie ze het meeste houdt.

Het verhaal omvat weinig grote gebeurtenissen, wat des te meer ruimte over laat voor het uitdiepen van de karakters. Omdat er niet duidelijk een gebeurtenis is die het einde van de film aankondigt, schuilt het gevaar dat de regisseur ervoor kiest om er snel een happy end van te maken of er een dramatische wending aan te geven. Beide opties zouden in deze film niet op z’n plaats zijn, maar gelukkig kiest Mijke er dan ook voor om dit niet te doen. In een ziekenhuiskamer, zo wit als de hemel, kruipen de twee zusjes tegen elkaar aan in bed. Hun zussenliefde overwint alles, hoe ellendig hun leventje ook is. Met kippenvel op de armen, maar mét een goed gevoel komt de aftiteling in beeld.

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 2 oktober 2008