High Noon (1952)

Regie: Fred Zinnemann | 85 minuten | drama, western, thriller | Acteurs: Gary Cooper, Thomas Mitchell, Lloyd Bridges, Katy Jurado, Grace Kelly, Otto Kruger, Lon Chaney Jr., Harry Morgan, Ian MacDonald, Eve McVeagh, Morgan Farley, Harry Shannon, Lee Van Cleef, Robert J. Wilke, Sheb Wooley

Kane en Amy zijn amper getrouwd als hij een telegram ontvangt waarin staat dat Frank Miller weer op vrije voeten is gesteld. Miller had voor het plegen van moord vijf jaar daarvoor eigenlijk opgehangen moeten worden, maar zijn straf werd omgezet in levenslang. Door een amnestie regeling kan hij wraak komen nemen op Kane. Het jonge bruidspaar is al buiten het stadje als Kane het rijtuig keert en terugrijdt naar Hadleyville, ondanks de smeekbeden van Amy die vanwege haar Quaker geloof tegen elke vorm van geweld is. Kane wil echter niet de rest van zijn leven op de vlucht zijn en probeert een posse op te richten van hulp sheriffs, maar iedereen heeft zo zijn redenen om daar geen gehoor aan te geven. Zelfs zijn deputy valt hem af, omdat Kane hem niet wil helpen de nieuwe sheriff te worden onder de voorwaarden die Harvey hem stelt.

‘High Noon’ is een vreselijk knap gemaakte en buitengewoon spannende film die terecht niet alleen als western, maar ook als thriller wordt bestempeld. De film is in ‘real time’ gefilmd en dit draagt absoluut bij aan de oplopende spanning die Kane steeds meer in zijn greep krijgt bij het naderen van ‘high noon’. De tikkende klokken die in beeld komen maken de kijker onrustig en benadrukken de urgentie van het vinden van een uitweg uit deze hopeloze situatie. De meest aangrijpende scène vindt plaats in het hotel. Amy wacht daar in de hal op de trein, omdat de bende van Frank Miller op het station de komst van hun leider afwacht. Kane komt zijn vroegere minnares Helen Ramirez (Katy Jurado) waarschuwen. Helen is voordat ze met Kane was de minnares van Frank Miller geweest en Kane is bang dat Miller haar wat zal aandoen. Kane en Amy vallen elkaar dolgelukkig in de armen. Kane denkt dat Amy in het hotel is om de afloop van het gevecht af te wachten en dat ze dus niet de trein zal nemen en hem verlaten. Amy denkt dat Kane haar komt ophalen om Hadleyville te verlaten voordat Miller arriveert. Hun beider teleurstelling gaat door merg en been.

Regisseur Fred Zinnemann maakte later de intrigerende en razend spannende thriller ‘The Day of the Jackal’ (1973). Hoofdrolspeler Gary Cooper kreeg voor zijn vertolking van sheriff Kane terecht de Oscar voor de beste mannelijke hoofdrolspeler. Hij speelt op ontroerende wijze de gevoelige held die wil vechten en desnoods sterven voor de dingen waarin hij gelooft. Ook het liedje ‘Do Not Forsake Me O My Darlin’’ met muziek van Dimitri Tiomkin en tekst van Ned Washington werd beloond met deze prijs. Zelden is een themesong zo verweven geweest met de gebeurtenissen van een film en zo bepalend voor de sfeer.  ‘High Noon’ is een fraaie klassieker die hoe vaak je hem ook ziet even boeiend, ontroerend en spannend blijft.

Diana Tjin-A Cheong

Waardering: 5

Bioscooprelease: 15 augustus 1952