Holly (2006)

Regie: Guy Moshe | 114 minuten | drama | Acteurs: Ron Livingston, Chris Penn, Udo Kier, Virginie Ledoyen, Thuy Nguyen, Sahajak Boonthanakit, Srey Cham, Kosal Dang, Mudha Dann, Kun Daravann, Sethy Dy, Adi Ezroni

De film ‘Holly’ is onderdeel van het K11 project, een project waarbij filmmakers in samenwerking met mensenrechtenorganisaties kinderprostitutie en kinderhandel onder de aandacht willen brengen. Volgens de VN worden jaarlijks 2 miljoen kinderen verkocht voor prostitutie. Vooral in Azië gebeurt dit veel, enerzijds door armoede, anderszijds door de ‘consumptietoename’.

‘Holly’ is gewijd aan dit thema. Holly (Nguyen) is een 12-jarig meisje uit Vietnam. Ze is gekocht door een bordeelhoudster in Cambodja en wordt een aantal dagen opgesloten in een kamer, nadat ze is ontsnapt. Patrick (Livingston), een Amerikaanse man die voor zaken in Cambodja is, besluit in hetzelfde pand te slapen waar Holly opgesloten is en bouwt vanaf dat moment een band met haar op. Hij helpt haar als ze gepest wordt door collegaprostituees, leert haar brommer te rijden en te pokeren. Als Holly’s bazin erachter komt dat de twee tijd met elkaar hebben gespendeerd, laat ze Patrick betalen voor omgang met haar.

Holly wil graag dat Patrick haar koopt. Hij legt dit voor aan een activiste die hij ontmoet, maar zij vindt dit geen goed idee. Op die manier doet hij juist mee aan het systeem waar de meisjes in vastzitten. Ondertussen wordt Holly verkocht aan een andere man. Ze weet te ontsnappen en wil naar Vietnam vluchten, maar wordt in Phnom Phen toch opgepakt door een politieman en naar een ander bordeel gebracht. Patrick raakt haar hierdoor uit het oog en gaat naar haar op zoek.

‘Holly’ is een aardige film om naar te kijken, maar deze confronteert de kijker helaas te weinig met de vreselijke realiteit van kinderprostitutie. De beelden zijn meestal onderbelicht, maar de scènes zijn sfeervolle plaatjes van het prachtige Cambodjaanse landschap. De momenten die belangrijk zijn voor de film – zoals de eerste keer dat Holly sex heeft met een klant – worden bovendien impliciet in beeld gebracht door middel van een huilende Holly en een man die zich aankleedt. Deze manier van filmen zorgt ervoor dat je als kijker meer afstand krijgt tot het verhaal en het geheel bekijkt zoals je elke film bekijkt; als een fantasieverhaal in een andere realiteit. Hoewel de plastische manier waarop een andere toerist (Kier) praat over de reden waarom hij gebruik maakt van de meisjes nog wel enigszins walgelijk is, is dit niet genoeg om volledig in te voelen hoe erg de situatie is. Om dit doel te bereiken was een explicietere manier van filmen of een documentairevorm waarschijnlijk beter geweest.

Toch is ‘Holly’ zeker de moeite waard, want ook al is de film niet confronterend genoeg, deze doet je tenminste even beseffen dat sommige kinderen in sommige landen dagelijks een afschuwelijk leven leiden.

Karin van der Laan