Horizon (2016)

Regie: Giancarlo Sanchez | 50 minuten | drama | Acteurs: Susan Radder, Tijn Docter, Bram van der Heijden, Megan de Kruijf, Joes Brauers, Monk Dagelet, Bodil de la Parra, Richelle Plantinga, Marie-Mae van Zuilen

NTR, VARA en de VPRO zenden jaarlijks een reeks van zes nieuwe Nederlandse films uit, gemaakt door veelbelovende regisseurs en talentvolle schrijvers. De films van vijftig minuten – bekend onder de naam One Night Stand, één van de belangrijkste filmprojecten voor filmmakers in Nederland – zijn vernieuwend, komisch en indringend. In het verleden grepen diverse beloften op het gebied van filmmaken, schrijven en acteren hun kans, want de One Night Stands gelden als een prachtige springplank naar groter succes. Niet zelden worden cast- of crewleden gelauwerd met nominaties tijdens het Nederlands Filmfestival. Zo won in 2015 de One Night Stand-film ‘Geen koningen in ons bloed’ van Mees Peijnenburg een Gouden Kalf voor beste televisiedrama; dit jaar ging die eer naar ‘Horizon’, geregisseerd door Giancarlo Sanchez. ‘Horizon’ gaat over een tienermeisje dat doordraait. De film is volgens Sanchez een reactie op de internetfilmpjes die je op willekeurige websites kunt bekijken waarin meisjes met elkaar op de vuist gaan. Filmpjes waar iedereen meteen een mening over heeft. “Je weet niet wat er achter zit. Misschien gaat er een jarenlange vriendschap kapot of is een vriendje vreemdgegaan. Wie weet is het een uitbarsting van een ruzie die al een half jaar broeit.”

In ‘Horizon’ (2016) is er zeker een mogelijke aanleiding aan te wijzen voor het doorslaan van het centrale personage. De licht ontvlambare zestienjarige Lieke (glansrol voor de pas zeventienjarige Susan Radder, die er een Gouden Kalf-nominatie voor verdiende) heeft namelijk recent haar moeder verloren. Iedereen maakt zich dan ook zorgen om haar, met name haar vader (Tijn Docter). Ondanks haar verdriet leeft Lieke helemaal op in het zwembad, waar ze als groot schoonspringtalent geniet van de trainingen samen met haar coach Jorg (Bram van der Heijden). Het wordt niet uitgesproken, maar het zou zomaar kunnen dat ze heimelijk verliefd is op haar coach. Lieke houdt zich prima staande, zolang ze de volle aandacht van Jorg krijgt. Maar dan besluit Jorg om nóg een talentvol meisje te gaan trainen, Noa (Megan de Kruijf). De jaloerse Lieke probeert zich in te houden, maar verliest langzaam maar zeker de controle over zichzelf. In de chaos die ze zelf ontketent wordt Lieke het meisje waar iedereen zo bang voor is en zijzelf nog wel het meest…

‘Horizon’ is zo gefilmd dat je alles beleeft en ervaart zoals Lieke dat doet. Je kijkt mee over haar schouder en zelfs het geluid versterkt het gevoel dat je in Liekes hoofd zit. Radder, een groot talent, zet haar rol heel natuurlijk en rauw neer. Lang niet alles wordt uitgelegd of voorgekauwd; we lezen in haar ogen, mimiek en lichaamstaal wat er in haar omgaat. En dat is vooral veel woede en frustratie. De woede komt voort uit verdriet om haar moeder, maar hoe geef je daar uiting aan als je al in een moeilijke leeftijd zit, waarin je zoekende bent naar jezelf en je ook nog eens in de tang zit met je opspelende hormonen?

‘Horizon’ mist een heldere verhaallijn en is vooral een karakterschets. In films als deze is het van belang dat het personage je direct intrigeert en daarin slaagt Radder met vlag en wimpel. Dat is uiteraard ook de verdienste van Sanchez, die het beste in zijn hoofdrolspeelster naar boven weet te halen. Van dit tweetal gaan we vast nog veel horen in de toekomst!

‘Horizon’ wordt zondag 9 oktober 2016 om 22.25 uur uitgezonden op NPO3.