How to Enrich Yourself by Driving Women Into Emotional and Financial Bankruptcy (2009)

Regie: Pim Algoed | 15 minuten | korte film | Acteurs: Sara De Bosschere, Lies De Backer, Stefaan Degand, Sien Eggers, Eric Kloeck, Ben Segers, Sofie Sente, Kim Seysens, Adriaan Van den Hoof, Tristan Versteven, Chris Willemsen

Voor het geval iemand zich geroepen voelt sommen we even de componenten op van een geslaagde en hilarische komedie: Een begeesterende acteur, een knotsgek idee en een regisseur die alles op een zwierige manier in beeld zet. Voeg daarbij nog een crimineel uitzinnige titel die als volgt klinkt: ‘How to Enrich Yourself by Driving Women into Emotional and Financial Bankruptcy’. De broers Coen zullen elkaar voor de kop slaan dat ze dit niet bedacht hebben. Ben Castermans wordt, dik tegen zijn zin, door moeder op date-avond gestuurd. Tot zijn grote verbazing wordt hij bijna besprongen door een heetgebakerde vrouw die hem prompt mee naar huis neemt. Tijdens de amoureuze veldslag krijgt hij plots een inval. Samen met zijn broer Igor begint hij een zwendelpraktijk. Igor surft datingsites af en zorgt voor afspraakjes. Ben mag het werk afmaken en tegelijkertijd zijn prooi kaalplukken. Op het juiste moment en schijnbaar achteloos maakt hij de vrouwen attent op gebreken in huis. Als verwarmingsinstallateur een koud kunstje voor hem. Het spreekt voor zich dat de vrouwen prompt hun geld en hart kwijt zijn. Met een speelse en van de gekke manier presenteert Pim Algoed zijn film. De droogkomische taferelen volgen elkaar op met de snelheid van de TGV. De scène waarin Ben, in plaatselijk dialect, zijn strijdplan uit de doeken doet is om je te bescheuren. Zelfs in pijnlijke situaties is de humor nooit veraf.  Deze prent springt als een fris jong veulen over het scherm.

Jochem Geelen