Illegal Tender (2007)

Regie: Franc. Reyes | 108 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Rick Gonzalez, Manny Perez, Wanda De Jesus, Dania Ramirez, Julie Carmen, Michael Philip Del Rio, Samuel Molina, Rick Sepulveda, D.C. Benny, Mercedes Mercado, Carmen Perez, Zulay Henao, Jessica Pimentel, Angelic Zambrana, Ronald Escobar, Gary Perez, Joaquin T. Archuleta, Benny Nieves, Antonio Ortiz, Selenis Leyva

Het meest intrigerende gegeven van ‘Illegal Tender’ is dat een Latijns-Amerikaans personage de hoofdrol speelt en dan ook nog eens de held is. Een échte held, met een goede inborst en een aangeboren hekel voor vuurwapens. Jammer genoeg is deze Wilson een zeikerig typje met een nogal puberale inborst. Een irritant ventje dus.

‘Illegal Tender’ draait om Wilson De Leon Jr. (Rick Gonzalez), een brave student met een schattig broertje en een bloedmooie vriendin. Wilsons moeder heeft een turbulent verleden, maar ze heeft het beste met haar kinderen voor. Toch kan Wilson de criminele geschiedenis van zijn ouders maar niet accepteren. Mokkend staat hij zijn moeder te woord, wat de nodige spanningen oplevert. Als een gangster uit het verleden van ma De Leon Jr. opduikt, breekt de hel los en moet de pacifistische Wilson zijn familie beschermen.

Het is jammer dat Gonzalez zijn op het eerste gezicht zo interessante personage (intelligente student met een getroebleerde moeder) zo flauw en zouteloos neerzet. Wilson is een nukkig mannetje met een quasi-stoere houding, te ruime broeken en een (hoe stereotype) voorkeur voor Latijns-Amerikaanse gangstarap. De agressieve uitstraling en houding van het titelpersonage zijn vervelend om naar te kijken, zeker als de sprankelende Ana (slappe rol, energiek ingevuld door Dania Ramirez) naast hem zit. De rol van de flamboyante moeder wordt vertolkt door Wanda De Jesús, maar zij bezondigt zich vaak aan overacting. Het acteerwerk is niet bijster goed dus. De gangsters worden neergezet zoals je van het genre mag verwachten: als macho’s met een hoog eergehalte, een klein hartje, grote guns en weinig verstand. De genrefreak kan zijn of haar lol op. Echt storend wordt het spel van de cast nooit, maar het is duidelijk dat er brood- en B-acteurs aan het werk zijn.

‘Illegal Tender’ is een inspiratieloze gangsterfilm waarin een op het het eerste gezicht interessant personage niet tot leven komt. Kun je over de geijkte Latino-stereotypen heen kijken en stoort een voorspelbaar verhaalverloop je niet dan is ‘Illegal Tender’ best een kijkje waard. Het camerawerk en de soundtrack (als hippe Latin beats en hiphop je ding zijn tenminste) zijn goed verzorgd. Aardige doelgroepfilm voor puberende jongeren met een voorliefde voor ‘stoere’ gangsta’s, maar niet meer dan dat. Een gemiste kans.