Infancia clandestina (2011)

Regie: Benjamín Ávila | 112 minuten | drama, geschiedenis | Acteurs: Teo Gutiérrez Moreno, Natalia Oreiro, Ernesto Alterio, César Troncoso, Cristina Banegas, Violeta Palukas, Mayana Neiva, Douglas Simon, Violeta Palukas, Candelaria Irigoyen, Lucas García, Lucas Zenone, Dylan Ezequiel Rodríguez, Rodrigo Romero Odriozola, Florencia Camila Pagliaroli, Catalina Schneider, Joel Sebastián Serrano, Franco Defeliche, Pilar Vega, Paula Ransenberg, Elvira Onetto, Pablo Sznitowski

Het laatste stukje dictatuur in Argentinië en tevens een berucht en bloederig stukje geschiedenis: ‘Infancia clandestina’ speelt zich tijdens de ‘Vuile oorlog’ (1976 – 1983) af, de periode waarin de militaire junta aan de macht was. ‘Infancia clandestina’ vertelt het verhaal van de twaalfjarige Juan (Teo Gutiérrez Moreno) en zijn familie. In 1979 keren zij terug naar hun thuisland Argentinië, nadat zij ondergedoken hebben gezeten in Brazilië. Omdat zijn ouders (Natalia Oreiro en César Troncoso) als leden van de revolutionaire groepering ‘montoneros’ hun leven niet veilig zijn, leven zij onder een schuilnaam bij Juans oom Beto (Ernesto Alterio). Juan volgt braaf de regels van zijn ouders op. Zijn nieuwe klasgenootjes leren hem kennen als Ernesto. Maar dan moeten ze opnieuw verhuizen.

Argentinië kent een complex verleden en daarom begint ‘Infancia clandestina’ met een proloog waarin kort een aantal (diepte)punten uit de recente geschiedenis naar voren komen; van 1974 (het jaar waarin president Perón op 78-jarige leeftijd overleed) tot 1979. Deze informatie is nodig aangezien de rest van ‘Infancia clandestina’ vanuit de belevingswereld van een kind wordt verteld. Juan krijgt als twaalfjarige alles maar beperkt mee; hij weet niet beter dat hij vernoemd is naar politiek icoon Juan Perón, zijn ouders lid zijn van de montoneros en dat hij, nu hij weer terug in Argentinië is, nog steeds gevaar loopt. Ondanks dat de familie als het ware ondergedoken is, kan Juan toch een redelijk normaal leven leiden. Hij krijgt veel liefde van zijn ouders, weet zijn draai in de klas te vinden en er bloeit iets op tussen hem en María. Het wordt zelfs mogelijk gemaakt om zijn nepverjaardag bij hem thuis te vieren met zijn klasgenootjes.

Hoewel Juan zich in een vreemde situatie bevindt, verloopt alles in eerste instantie vrij rustig. Thuis dolt hij veel rond met zijn oom en de scènes op school bevatten genoeg komische momenten om de kijker een glimlach op het gezicht te brengen. Toch houdt het gegeven dat er ieder moment iets kan gebeuren het publiek in spanning. Het gezin is zich namelijk van niets zeker. Want hoeveel informatie heeft de buitenwereld van hen? Liggen er verraders op de loer? Wie kunnen ze werkelijk vertrouwen? Naarmate de film zich ontwikkelt komen er dan ook meer pijnlijke en emotionele momenten de hoek omkijken. Liefde en dreiging zijn de twee thema’s die elkaar in ‘Infancia clandestina’ constant afwisselen.

‘Infancia clandestina’ is door Benjamín Ávila opgedragen aan zijn vermiste moeder. En aan alle anderen die kind waren ten tijde van deze donkere periode. Het verweven van zijn eigen jeugdervaringen in het verhaal maken van ‘Infancia clandestina’ een passievol speelfilmdebuut. De acteurs leveren stuk voor stuk uitstekend werk, met name wanneer je je bedenkt dat dit de eerste rol is voor de jonge Teo Gutiérrez Moreno. Een eerste echte acteerprestatie om trots op te zijn. ‘Infancia clandestina’ is op meerdere festivals vertoond (waaronder Cannes en TIFF 2012) en heeft hier meerdere nominaties en prijzen (onder andere voor beste film, beste regisseur, beste acteur) in de wacht gesleept. ‘Infancia clandestina’ is een intrigerend coming-of-age-drama dat je weet mee te slepen door middel van een lach en een traan.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 27 juni 2013
DVD-release: 22 oktober 2013