Kampvuur (2000)

Regie: Bavo Defurne | 21 minuten | korte film, drama | Acteurs: Joram Schurmans, Koen Van Heule, Circé Lethem, Maarten Verbeuren

Het werk van Bavo Defurne wordt vaak kortzichtig in de hoek van de gay & lesbian cinema gestopt, maar daarmee wordt de Vlaamse filmmaker echt tekort gedaan. Neem zijn meest complete korte film (tot nu toe), ‘Kampvuur’ (2000), waarin een jongen tijdens een kampeerreisje met de padvinders zijn coming-out beleeft. In tegenstelling tot de korte films die eerder van hem verschenen, kent ‘Kampvuur’ de nodige dialoog, waardoor de personages meer worden dan mooie jongens in een dromerige omgeving. Het maakt de film minder afstandelijk dan zijn eerdere werk. Ook de toevoeging van een vrouwelijk personage geeft een extra dimensie aan ‘Kampvuur’ en maakt de film completer.

Tijl (Joram Schurmans) is verliefd op zijn maatje Wout (Koen van Heule). Tijdens het zomerkamp van de scouting komen zowel Wout als Tijls vriendinnetje Ineke (Circé Lethem) daarachter. Als de twee jongens ’s avonds laat samen in een tent belanden, blijkt Wout zijn (seksuele) nieuwsgierigheid niet helemaal te kunnen onderdrukken. De volgende dag, tijdens een spelletje ‘doen, durven, delen’ met de anderen komen de jongens lijnrecht tegenover elkaar te staan.

‘Kampvuur’ zit vol met de bekende symbolen die we kennen uit Defurnes eerdere films: half ontblote jongenslichamen die het water induiken, heldere sterrennachten en ongerepte natuur. Vooral de flora en fauna heeft een opvallende rol in de film; regelmatig krijgen we schitterende close-ups van insecten en andere dieren en planten te zien. Hiermee weet hij de onschuld en puurheid van de jonge jongens extra te benadrukken. Maar bovenal zijn het schitterend geschoten beelden – rijk, warm en levendig – die complementair zijn aan het kleine maar urgente verhaal van een jongen die niet alleen zijn seksualiteit ontdekt, maar ook zichzelf leert accepteren. Knap dat Defurne dat in slechts 21 minuten – want zo kort duurt deze film – uit de doeken weet te doen.

Joram Schurmans, die vaker figureert in Defurnes werk, is een prettige en geloofwaardige verschijning die zonder enige aarzeling onze sympathie weet te winnen. Er is dialoog, maar die blijft spaarzaam. De lichaamstaal spreekt boekdelen. Na ‘Kampvuur’ bleef het elf jaar stil rond Bavo Defurne, een tijd waarin hij onder meer werkte aan zijn speelfilmdebuut ‘Noordzee, Texas’ (2011). Wie het innemende ‘Kampvuur’ gezien heeft, begrijpt waarom Defurne toen klaar was voor het grote werk.

‘Kampvuur’ verschijnt dinsdag 10 april 2012 op DVD (‘Noordzee, Texas’).