Kiekje (2012)

Regie: Arthur van Merwijk | 2:29 minuten | korte film, animatie

Het Nederlands Filmfonds en bioscoopketen Pathé willen jong animatietalent van eigen bodem graag een podium bieden. Net als de voorgaande twee jaar presenteren ze daarom ook in 2012 het programma ‘Ultrakort’. Voorafgaand aan vier grote Amerikaanse zomerblockbusters mogen Nederlandse animatietalenten hun kunsten vertonen in een ultrakort filmpje. ‘Kiekje’ (2012) is het eerste filmpje dat het bioscoopgaande publiek krijgt voorgeschoteld, voorafgaande aan ‘Madagascar 3: Europe’s Most Wanted’ (2012). Het concept voor ‘Kiekje’ is bedacht door producent Daan Velsink en verder ontwikkeld en uitgevoerd door een team van jonge animatietalenten, bestaande uit Patrick Schoenmaker, Joost Lieuwma en Lukas Krepel, onder leiding van regisseur Arthur van Merwijk. Als ambitieus duo werken Velsink en Van Merwijk sinds hun afstuderen in 2008 aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, regelmatig samen aan verschillende animatieprojecten.

In ‘Kiekje’ zien we een wat onnozel ogend ouder echtpaar uit de stad de natuur intrekken om wat van de rijke natuur te kunnen zien. Hij is klein en mager, zij groot en nogal stevig. Bepakt met zware rugzakken en camera’s met gigantische lenzen speuren ze naar eekhoorns, konijntjes, bevers, vogels en andere dieren die zich in het bos schuilhouden. Ze gaan daarbij niet al te slim te werk, want hoewel de dieren zich aan de kijker graag laten zien, zien de kippige senioren niets. Ze kijken over de dieren heen, achter ze langs of draaien net hun rug naar ze toe. De dieren spelen het spelletje graag mee, zo lijkt het, want ze wagen zich steeds dichter bij het echtpaar, wat nogal chaotische maar zeer hilarische taferelen oplevert. Zelfs een grote bruine beer wordt door onze klungelige antihelden over het hoofd gezien! De animaties zijn niet vernieuwend, maar de koddige stijl past perfect bij het grappige verhaaltje. Het soms onhandige gedrag van stadsmensen in de natuur wordt hier ouderwets op de hak genomen, wat een hilarisch filmpje oplevert. Leuk voor de jonge doelgroep die op ‘Madagascar 3’ afkomt, maar ook oudere kijkers zullen om dit slechts twee minuten durende komische kunstwerkje in een deuk liggen.

Bioscooprelease: 12 juli 2012 (in het voorprogramma van ‘Madagascar 3’)
DVD-release: 18 november 2014 (‘Selected Shorts #18: Haas & Hert en andere verhaaltjes’).