La face cachée (2007)

Regie: Bernard Campan | 93 minuten | drama | Acteurs: Bernard Campan, Karin Viard, Jean-Hugues Anglade, Olivier Rabourdin, Tania Garbarski, France Bastoen, Liliane Becker, Marie-Paule Kumps

Het leven van François (Bernard Campan, tevens regisseur) ziet er niet al te best uit. Hij en zijn vrouw Isa (Karin Viard) leven volledig langs elkaar heen. Hun gesprekken zijn leeg, ze praten enkel over alledaagse zaken en over echte problemen wordt bijna niets losgelaten. François doet een enkele poging om daar iets aan te veranderen en spendeert zijn vrije weekenden verder met het bouwen van een kast en het oefenen van Bach op zijn piano. Het loopt allemaal op weinig uit. Succes zit er niet in voor François, en wat hij ook doet, Isa lijkt blind voor enige problemen. Hij kan enkel gissen naar wat er tussen hem en Isa aan de hand is. Haar face cachée, haar verborgen gezicht, is voor hem geheim.

Deze verstoorde relatie wordt in een aantal scènes effectief in beeld gebracht, waarbij het acteerwerk ook sterk is. Alles ademt daarin een zekere kilheid uit. Emoties worden op een enkele uitzondering na ingetogen in beeld gebracht waardoor het nooit melodramatisch of gezapig wordt. François houdt duidelijk van Isa, maar krijgt daarin geen oprechte respons waardoor zijn leven werkelijk mislukt over komt. En dan is er de subtiele humor, goed gedoseerd, die op de serieuze ellende een welkome afwisseling biedt. ‘La face cachée’ laat hier zien zeker potentie te hebben. Maar toch is de film uiteindelijk teleurstellend.

Zo roepen de kille gezichtsuitdrukkingen ook antipathie op. Het is begrijpelijk dat het personage Isa ongrijpbaar is, maar dat ze uiteindelijk ook ontzettend onsympathiek overkomt is storend. Het wordt voor de kijker zo minder interessant wat er met haar aan de hand is en bovendien – hoe flauw het ook klinkt – is het zo ook lastiger je te verplaatsen in François, die ondanks alles toch voor haar blijft gaan. Sowieso had aan verdieping van de achtergrond van het stel iets meer mogen zijn gewerkt, iets dat nauwelijks gedaan is.

Het grootste minpunt echter, is de manier waarop het probleem van Isa wordt verbeeld. Tot kort voor het einde wordt dat nooit expliciet uit de doeken gedaan en het spreekt voor zich dat de verwachtingen tegen die tijd hooggespannen zijn. De hele film gebeurt er vrij weinig behalve dat er wordt opgebouwd naar de onthulling. De climax maakt het helaas niet waar en was zelfs eigenlijk vooraf al wel duidelijk. Daarmee zakt de film uiteindelijk in elkaar. Bovendien hakt het verhaal daarmee nog geen knopen door en blijft het einde open. ‘La face cachée’ steunt op het goede acteerwerk, maar helaas ook op het zwak uitgewerkte verhaal en scoort daarmee een onvoldoende.

David Croese