Marvel One-Shot: Agent Carter (2013)

Regie: Louis D’Esposito | 15 minuten | actie, avontuur, science fiction, korte film | Acteurs: Hayley Atwell, Bradley Whitford, Dominic Cooper, Tim Trobec, Jon Barinholtz, Anthony Molinari, Jess King, Mark Aaron Wagner, David Hutchison, Jacob McCafferty, Tim Sitarz, Lindsey Gort, Sarah Schreiber, Shane Black, Neal McDonough, Chris Evans, Greg Haines

Als je Brits filmmagazine Empire mag geloven (en waarom zou je dat niet doen), behoort Hayley Atwell tot ’s werelds meest sexy filmsterren (nummer 47, Empire 100 Sexiest Movie Stars 2013). De donkerharige Britse speelde in TV-films als ‘Mansfield Park’ en ‘The Ruby in the Smoke’, waarna ze opgemerkt werd door Woody Allen, die haar een rol gaf in zijn ‘Cassandra’s Dream’ (2007). Rollen in ’Brideshead Revisited’, ’The Duchess’ en serie “The Pillars of the Earth” volgden. Haar bijrol in ‘Captain America: The First Avenger’ (2011) als Peggy Carter, het liefje van Steve Rogers, maakte haar erg geliefd en Marvelfans waren dan ook verheugd met het nieuws dat zij haar eigen Marvel One-Shot zou krijgen: ‘Agent Carter’ (2013). En dat niet alleen: in mei 2014 werd ook een spin-off serie rondom dit vrouwelijke Marvel-personage aangekondigd

Het kwartier durende filmpje (dat als extra op de blu-ray van ‘Iron Man 3’ staat) speelt zich af net na de Tweede Wereldoorlog. Na de dood van Captain America zoekt Peggy afleiding in haar werk: als agent bij de SSR (Strategic Scientific Reserve). Hoewel haar veldwerk uitmuntend is, wordt ze door haar baas Agent Flynn (Bradley Whitford) nooit op pad gestuurd, in plaats daarvan krijgt ze secretariële taken toebedeeld, die ze dan ook nog eens ruimschoots op tijd af heeft. Na een zoveelste vernederende opmerking van agent Flynn is de maat vol. De gefrustreerde Peggy heeft op een avond het kantoor voor zichzelf en er komt een dringende oproep binnen: de Zodiac, waar al tijden naar gezocht wordt, is gelokaliseerd. Er moeten zo’n drie tot vijf agenten op af gestuurd worden, maar Peggy denkt dat varkentje in haar eentje wel even te kunnen wassen.

De film-noir meets sci-fi actiethriller ‘Marvel One-Shot: Agent Carter’ is een ietwat voorspelbaar, maar toch zeer vermakelijk filmpje, waarin nu eens een vrouw centraal wordt gesteld in het door mannen gedomineerde Marvel Cinematic Universe (sorry, Elektra!). Het gegeven dat een vrouw op haar werk onderschat wordt door haar mannelijke baas, en dan vervolgens het heft in eigen hand neemt met alle positieve gevolgen van dien, is niet nieuw, maar het is wel erg bevredigend om Hayley Atwell als ass-kickende superagent aan het werk te zien. Er is ruimte voor humor en veel actie en Genoeg reden om uit te kijken naar de serie.