Mercy (2009)

Regie: Patrick Hoelck | 108 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Scott Caan, Wendy Glenn, Troy Garity, James Caan, Whitney Able, Bre Blair, John Boyd, Dorian Brown, Thom Cammer, Erika Christensen, Kayley FitzMaurice, Balthazar Getty, Alexie Gilmore, Wendy Glenn, Kelly Lynch, Milton A. Marsh III

Scott Caan is niet alleen hoofdrolspeler in de film ‘Mercy’. Hij is ook verantwoordelijk voor het script en de productie. Het regisseren laat hij over aan debutant Patrick Hoelck, die eerder voornamelijk als fotograaf en regisseur van muziekvideo’s van zich liet spreken.

‘Mercy’ is een film die zich volgens een bekend stramien laat vertellen. De eerste beelden geven een gelukkig, rollebollend stel (Scott Caan en Wendy Glenn) te zien. Daarna volgen het ‘voor’ en ‘na’-gedeelte, besloten met een ‘zes maanden later.’

Het verhaal introduceert de jonge succesvolle auteur John Boy Ryan (Scott Caan), die bestsellerromans schrijft over de liefde. Op een feest ter ere van zijn derde bestseller ‘Mercy’ ontmoet hij een intrigerende dame, Brits van oorsprong, toevallig ook Mercy genaamd. John, die tot aan dat moment slechts aan ‘casual sex’ doet met meerdere veroveringen, weet niet wat hem overkomt. De dame in kwestie, een recensente die Johns boek zeer kritisch als wanproduct bestempelde, laat zich echter niet zomaar in met ‘golden boy’ John. John begrijpt dat hij voor ware liefde zal moeten veranderen van jongen naar man. Tijdens dit proces wordt hij geholpen/gehinderd door zijn twee beste vrienden, Dane (Troy Garity) en Erik (John Boyd). Dane is ‘gewoon’ gelukkig met Chris en Erik is in een uit/aan relatie verwikkeld met Jessica. Dane probeert John met raad en daad bij te staan, maar daarmee is John niet altijd even goed geholpen.

Uit de moeilijke relatie met zijn vader, een prettige bijrol van echte vader James Caan, valt veel te distilleren. De heren lijken heel veel op elkaar en volgens pa is ware liefde een sprookje, niet bestaand. Zijn zoon durft dat in twijfel te trekken en daardoor merken we dat hij, getekend door de liefde, is gegroeid. Alle hoofdrollen zijn geloofwaardig, al is de bijdrage van Mercy (Wendy Glenn) een beetje vlak en summier. Hierdoor blijven we een beetje gissen naar het waarom. Waarom is deze vrouw voor John wel de ware liefde? Vooral Dane en in iets mindere mate Dermot Mulroney (John’s manager) en James Caan kwijten zich uitstekend van hun taak. ‘Mercy’ is een trage, maar fraai geschoten rolprent die laat zien wat ware liefde met een persoon kan doen. Echte liefde kan genadeloos uitpakken…

Ruud Stift