Mr. Popper’s Penguins (2011)

Regie: Mark Waters | 94 minuten | komedie | Acteurs: Carla Gugino, Jim Carrey, Madeline Carroll, Angela Lansbury, Ophelia Lovibond, Dominic Chianese, Philip Baker Hall, James Tupper, Kelli Barrett, Pepper Binkley, Maxwell Perry Cotton, Danielle McKee, Jeff Lima

Is het dat waggelende loopje, dat onbeholpen gefladder of het koddige snaveltje? Waar hun charme ook vandaan komt, pinguïns scoren al jaren hoog in lijstjes van populaire dieren. Ook in Hollywood heeft men dat ontdekt. Van de succesvolle animatiefilm ‘Happy Feet’ (2006) verschijnt later dit jaar een tweede deel, maar ook in ‘Surf’s Up’ (2007) en de twee ‘Madagascar’-films (uit 2005 en 2008 – het derde deel staat voor 2012 op de rol) zijn het pinguïns die de show stelen. Filmmaker Mark Waters, bekend van tienerkomedies als ‘Freaky Friday’ (2003) en ‘Mean Girls’ (2004), vond het hoog tijd om een live-actionfilm te maken met de koddige zwartwitte dieren in de hoofdrol en gebruikte het stokoude kinderboek ‘Mr. Popper’s Penguins’ van het echtpaar Richard en Florence Atwater als basis. Uiteraard werd het uit de jaren dertig stammende boek flink gemoderniseerd en draait het in de film niet om een armlastige huisschilder, maar om een succesvolle zakenman. Gekke-bekkenkoning Jim Carrey speelt de hoofdrol in deze voorspelbare maar vermakelijke familiefilm.

Thomas Popper Jr. (Carrey) is een gehaaide New Yorkse projectontwikkelaar die op het punt staat partner te worden binnen het bedrijf waar hij werkt. Nog één klus moet hij zien te klaren, voordat zijn naam op de gevel van de zaak prijkt. Die klus is echter wel lastig: hij moet de oude maar ervaren – en taaie! – Mrs. Van Gundy (Angela Lansbury) ervan zien te overtuigen haar legendarische restaurant Tavern on the Green in Central Park te verkopen. Maar dan komt Poppers globetrottende vader te overlijden en erft hij… een pinguïn. Omdat geen enkele instantie het dier van hem over wil nemen, is hij gedwongen het beest tijdelijk is zijn smetteloze yuppenappartement op te sluiten. Een dag later vindt Popper ineens een kist met nóg vijf pinguins voor zijn deur. Hij zit met zijn handen in het haar, tot hij ontdekt dat zijn twee kinderen (Madeline Carroll en Maxwell Perry Cotton), van wie hij vervreemd is, dol op de dieren zijn. Zelfs zijn ex-vrouw Amanda (Carla Gugino) lijkt te ontdooien. Dankzij de pinguïns leert Popper wat écht belangrijk is in het leven.

Een rol zoals die in ‘Mr. Popper’s Penguins’ is Jim Carrey op het lijf geschreven. Ogenschijnlijk zonder enige moeite trekt de komiek de film naar zich toe, al speelt hij voor zijn doen nogal ingetogen en laat hij de meeste gekke fratsen aan de pinguïns over. De voorspelbaarheid en het weinig realistische verloop en een mierzoet einde, zoals we dat ook vaak zien in live-action producties uit de stal van Disney, verklappen dat deze film gemaakt is voor een jeugdige doelgroep. Voor volwassenen valt er slechts sporadisch iets te lachen, zeker in de nagesynchroniseerde versie die in de meeste Nederlandse zalen te zien is, aangezien woordgrappen in de oorspronkelijke taal toch vaak scherper zijn dan wanneer ze vertaald worden. Meest concrete voorbeeld is het allitererende spraakgebrek van Poppers assistente (Ophelia Lovibond), dat in het Nederlands compleet doodvalt. Maar een vervelende zit is ‘Mr. Popper’s Penguins’ zeker niet. Jim Carrey is zoals gezegd op dreef en ook de andere acteurs (onder wie good old Angela Lansbury en Philip Baker Hall) doen het heel aardig. De show wordt uiteraard gestolen door de pinguïns. Naast echte, getrainde dieren werd ook gebruikt gemaakt van CGI, maar dit is vakkundig gedaan zodat je nauwelijks verschil ziet.

Het is opmerkelijk dat 20th Century Fox deze winterse film in de zomer uitbrengt, maar voor de doelgroep maakt dat niets uit. ‘Mr. Popper’s Penguins’ biedt namelijk uitstekend vermaak voor het hele gezin. Ondanks zijn voorspelbare verloop en moraliserende karakter heeft deze prent een hoge amusementswaarde, met als belangrijkste attractie Jim Carrey en zijn ontwapenende pinguïnkroost. Hoewel hij minder scherp is dan bijvoorbeeld ‘Ace Ventura: Pet Detective’ (1995) – een film die bovendien veel meer actie en spektakel met zich meebrengt – toont Carrey opnieuw aan zich wel raad te weten met zijn dierlijke tegenspelers. Niet hoogstaand, maar prima familievermaak.

Bioscooprelease: 10 augustus 2011
DVD-release: 14 december 2011