Nachtraven (2009)

Regie: Hans Van Nuffel | 13 minuten | korte film | Acteurs: Tawny Andersen, Valentijn Dhaenens, Kirsten Pieters, Inge van Bruystegem, Hilde Wils

Na een clichévolle intro, waarin iets gedaan wordt met een donkere metrohalte, een vrouw en krachtige muziek, krijgt de kijker net iets anders dan wat hij verwacht na zo een begin. De aangekondigde pure horror maakt plaats voor een duister en geheimzinnig soort liefdesverhaal dat helaas noodlottig moet aflopen. Hans van Nuffel maakt met ‘Nachtraven’ een pure genrefilm. De regisseur verplaatst zijn vampierenstory echter naar de moderne tijd. Het mooiste voorbeeld hiervan is het zakje bloed dat in de magnetron wordt opgewarmd. Van Nuffel besteedt bijzonder veel aandacht aan de look van zijn film maar kan niet vermijden dat zijn zorgvuldig opgebouwde doomy sfeer abrupt wegtrekt. Al kan dat ook te wijten zijn aan de beperkingen van een kortfilm. Het is al een kunst op zich om binnen een beperkte tijdslimiet een coherent geheel te filmen. De regisseur krijgt alvast een pluim voor het categoriek verbannen van kruisbeelden, knoflook en wijwater. Een vrouwelijke vampier, Lucille heeft genoeg van haar nachtelijk bestaan en zou maar al te graag een gewone sterveling zijn. Zeker nu ze een relatie heeft met een meisje. Deze is uiteraard niet op de hoogte van de bijtgrage gewoontes van haar geliefde. Maar wat Lucille verlangt past niet echt in de gemene plannen van Seth, haar schepper. ‘Nachtraven’ is, ondanks style over substance, prima vermaak met glansrijke vertolkingen en een zwoele atmosfeer.

Jochem Geelen