Nordwand – Northface (2008)

Regie: Philipp Stölzl | 121 minuten |  drama, avontuur, geschiedenis, sport | Acteurs: Benno Fürmann, Florian Lukas, Johanna Wokalek, Georg Friedrich, Simon Schwarz, Ulrich Tukur, Erwin Steinhauer, Branko Samarovski, Petra Morzé, Hanspeter Müller, Peter Zumstein, Martin Schick, Erni Mangold, Johannes Thanheiser, Arnd Schimkat, Klaus Ofczarek, Martin Brambach, Peter Faerber, Traute Höss, Marcus Hauser

Zolang er bergen zijn zullen er mensen zijn die deze bergen willen beklimmen. Zolang er bergen worden beklommen zullen er mensen zijn die de beklimming willen vastleggen op film, foto of in boeken. Zoals in de Duitse speelfilm ‘Nordwand’. In dit alpendrama volgen we de beklimming in 1936 van de Eiger berg door twee jonge Duitsers en twee Oostenrijkers. We volgen ook een journalist en een fotografe die het spektakel vanaf de voet van de berg willen verslaan.

Het resultaat is een spannend en meeslepend klimdrama. De film is opgebouwd volgens het boekje: eerst krijgen we uitgebreid de tijd om de helden te leren kennen, voordat we hen volgen op de levensgevaarlijke tocht. Die tocht wordt spectaculair in beeld gebracht, waarbij we zowel de aantrekkelijke als minder aantrekkelijke kanten van de bergsport zien: prachtige panorama’s, die er minder prachtig uitzien als je er met windkracht negen aan een touw boven bungelt.

‘Nordwand’ is meer dan alleen klimdrama. We zien hoe individuele prestaties worden geclaimd door media en politiek. De klimmers klauteren niet alleen tegen de berg voor hun eigen eer en glorie, maar ook voor die van het vaderland. En in het geval van de Oostenrijkse klimmers ook voor de glorie van ariërs, NSDAP en Adolf Hitler. De Duitse klimmers geven niets om het fascisme en zijn daarom minder interessant voor het vaderland en dus minder interessant voor de media.

In ‘Nordwand’ wordt het ruige geklauter op de berg afgewisseld met beschaafde conversaties tussen journalisten en toeschouwers in het dal. Naarmate de film vordert nemen de bergscènes het over, waarbij de beelden almaar ijzingwekkender worden. Zo wordt de toeschouwer steeds meer in het verhaal gezogen totdat hij ademloos het eind bereikt.

Bijna alles in ‘Nordwand’ is van hoge kwaliteit: van de prima acteerprestaties tot de adembenemende cinematografie tot het oog voor detail. Niet voor niets komt op de aftiteling een flinke lading berggidsen en klimtrainers voorbij. Het enige dat je op ‘Nordwand’ kunt aanmerken is de al te aanwezige muziek en het obligate epiloogje. Maar als een film je hartje zomer de koude rillingen bezorgt, heb je het als filmer goed gedaan.

Bioscooprelease: 24 juni 2010