Passengers (2008)

Regie: Rodrigo García | 90 minuten | drama, thriller, romantiek | Acteurs: Anne Hathaway, Patrick Wilson, Andre Braugher, Dianne Wiest, David Morse, William B. Davis, Ryan Robbins, Clea DuVall, Don Thompson, Andrew Wheeler, Chelah Horsdal, Karen Austin, Elzanne Fourie, Stacy Grant, Conner Dwelly, Robert Gauvin, Sammy Fattedad, Balinder Johal, Amarjit Johal, Brad Turner, Claire Smithies, Ian Thompson

Helaas beheersen vliegtuigcrashes in 2009 regelmatig het nieuws. Denk aan de stuiterende kist in het weiland naast Schiphol, denk aan het van de radar verdwenen vliegtuig van Air France. Hoe cru ook; betere reclame voor hun film konden de makers van ‘Passengers’ zich niet wensen. Want hoe actueel kan je thema zijn?!

De vliegramp die in ‘Passengers’ plaatsvindt is het startsein voor psychologe Claire Summers (Anne Hathaway) om in actie te komen. Ze wordt gevraagd de overlevenden te helpen bij de verwerking van dit vreselijke drama. Belangrijk punt bij die verwerking is weten wat er nu precies gebeurd is. De luchtvaartmaatschappij in de persoon van Arkin (David Morse) lijkt bewust vaag te blijven over de toedracht van het ongeluk, terwijl enkele overlevenden verklaren een explosie te hebben gezien. Als de patiënten vervolgens een voor een ‘verdwijnen’ raakt Claire er van overtuigd dat Arkin bezig is de hele affaire in de doofpot te stoppen.

Eric Clark (Patrick Wilson) is een van die overlevenden. Hij weigert deel te nemen aan de groepstherapie. Hij zegt nergens last van te hebben en lijkt in een soort euforische staat te verkeren. Bovendien lijkt hij over paranormale gaven te beschikken sinds hij het ongeluk heeft overleefd. Zo weet hij dingen van Claire die hij onmogelijk kan weten. Alsof hij haar gedachten kan lezen. Maar wat weet hij nog van het ongeluk? Langzaam aan krijgen de twee een verhouding die veel verder gaat dan beroepsmatig is toegestaan voor Claire…

‘Passengers’ is geen echte thriller. Daarvoor zijn de spannende momenten te schaars en de romantiek te nadrukkelijk aanwezig. Het is meer een mysterieus, romantisch drama wat voortkabbelt naar een climax die je van verre aan ziet komen. Veel zaken in de film worden namelijk bewust zó vaag gehouden, dat je als meer ervaren filmkijker vanzelf weet welke kant het dan op zal gaan. Weg verrassing! Dit hebben we vaker gezien en dan was het script ook nog eens vaak vele malen beter. Om spoilers te voorkomen zullen we geen titels noemen, maar na afloop weet iedereen wel over welke het gaat.

Toch is ‘Passengers’ best een aardige film. De opbloeiende romantiek tussen Claire en Eric word mooi rustig in beeld gebracht en de laatste scènes zijn erg aangrijpend. Versterkt door de geschikte muziek zorgt dit drama voor enkele ware slikmomentjes. Hathaway is prachtig en charmant in haar rol en Patrick Wilson (‘Watchmen’ (2009)) is geloofwaardig in zijn flirtpogingen en mysterieuze trekjes. David Morse is natuurlijk perfect als onbetrouwbare vogel en ook William B. Davis komt zo af en toe voorbij. Wie zegt u? Hij speelde de sigaret smoking man in ‘The X-Files’. Een prima cast dus.

‘Passengers’ laat je achter met de boodschap dat het leven te kort is voor ruzie met of verwijten jegens dierbaren. En voor een film die in de trailer veel spanning belooft is dat natuurlijk een flinke domper. Richt je je daarentegen meer op het romantische aspect tegen een dramatische, mysterieuze achtergrond, dan zul je veel tevredener naar buiten stappen. Ook al zijn de gaten in het script nog zo groot. Een ding is in elk geval zeker: in het vliegtuig zal deze film nooit vertoond gaan worden.

Brian Ligtvoet

Bioscooprelease: 10 september 2009