Plop en het vioolavontuur (2005)

Regie: Matthias Temmermans | 65 minuten | familie | Acteurs: Walter De Donder, Chris Cauwenberghs, Agnes De Nul, Aimé Anthoni, Frans Bauer, Ellen Van Gelder, Bert Cosemans

‘Plop en het Vioolavontuur ‘ is alweer de vijfde speelfilm over de beroemde Vlaamse kabouter. In dit spannende avontuur schiet hij het meisje Anna te hulp als zij vlak voor een belangrijk optreden haar viool stuk laat vallen. Nou is het voor Plop en de zijnen natuurlijk geen probleem om de klankkast van een beroemde antieke viool te herstellen, maar hoe kom je zo gauw aan een nieuwe snaar? Gelukkig dat kabouter Amadeus er nog is, een stadse muzikant die wel wat lijkt op een bekende Nederlandse zanger.

Dat laatste kan kloppen, want voor de rol van Amadeus hebben de filmmakers niemand minder dan Frans Bauer bereid gevonden. Volgens eigen zeggen omdat hij altijd al een kabouter had willen zijn. Dat hij op deze manier iets aan zijn naamsbekendheid in België kan doen, is dan natuurlijk mooi meegenomen. Frans mag een liedje zingen en wat tekst voordragen, waarbij hij het eerste een stuk overtuigender doet dan het laatste.

‘Plop en het Vioolavontuur’ is een film geworden die aan alle verwachtingen voldoet. Alles is toegespitst op de jongste bezoekers. Het verhaaltje is simpel, de humor is simpel, de liedjes zijn afgrijselijk, er wordt bijzonder duidelijk in gearticuleerd en alles komt uiteindelijk op zijn pootjes terecht.

Ondanks dat er weinig op de film is aan te merken, komt het allemaal wel erg ongeïnspireerd over. Misschien zijn de kaboutercomputers nog niet helemaal up-to-date, maar de effecten zien er belabberd uit en de perspectieven zijn vaak twijfelachtig. Ook is het jammer dat men niet wat meer aandacht heeft besteed aan het acteren van Bauer en dat er niet wat kleine humoristische terzijdes voor de meegesleepte ouders in de film zijn verwerkt.

Maar toch. De kinderen zullen ongetwijfeld genieten van dit avontuur en de ouders moeten maar bedenken dat een bezoekje aan de tandarts (meestal) erger is. Daarbij is ‘Plop en het Vioolavontuur’ met 65 minuten aan de korte kant, zodat het leed snel is geleden. Wel is het ouders aan te raden om bijtijds peterselie in de oren te stoppen, want anders is de kans groot dat je nog dagenlang ‘Het Kabouterlied’ voor je uit loopt te zingen. En dat is plopperdeplop geen pretje.

Bioscooprelease: 22 december 2005