Sarah Prefers to Run – Sarah préfère la course (2013)

Regie: Chloé Robichaud | 97 minuten | drama, romantiek, sport | Acteurs: Sophie Desmarais, Jean-Sébastien Courchesne, Geneviève Boivin-Roussy, Hélène Florent, Micheline Lanctôt, Eve Duranceau, Pierre-Luc Lafontaine, Benoît Gouin, France Pilote, Fred-Éric Savail, Joseph Bellerose, Catherine Renaud, Julianne Côté, Alexa-Jeanne Dubé

Zoals de titel van Chloé Robichauds speelfilmdebuut ‘Sarah Prefers to Run’ (2013) al doet vermoeden, gaat deze film over een jonge vrouw (Sophie Desmarais) die niets liever doet dan hardlopen. Het is haar enige passie. Ze droomt ervan een groot kampioene te worden, en haar kansen om die droom waar te maken groeien wanneer ze een studiebeurs aangeboden krijgt op een prestigieuze universiteit. Echter, deze McGill University ligt aan de andere kant van het land en ze heeft geen geld om een verhuizing te bekostigen. Haar moeder staat niet bepaald te springen om haar te helpen; ze ziet voor haar dochter geen toekomst als atlete en is bovendien bang dat haar gezondheid – die toch al niet zo best is – eronder zal lijden. Maar Sarah is vastberaden te verhuizen naar Montreal en krijgt steun van haar goede vriend Antoine (Jean-Sébastien Courchesne). Aanvankelijk is het idee om de kosten van een appartement te delen, maar als dat voor Sarah geen optie is, stelt Antoine voor om dan maar te gaan trouwen en zo een beurs van de overheid op te strijken. Sarah aarzelt, maar stemt uiteindelijk toch toe. Eenmaal in Montreal moet ze de consequenties van haar beslissingen overzien.

De Canadese film ‘Sarah Prefers to Run’ werd gemaakt met een klein budget en (relatief) onbekende acteurs. Omdat de ‘star power’ ontbreekt, is het van levensbelang dat het verhaal je pakt en de personages je weten in te palmen. Helaas krijgt ‘Sarah Prefers to Run’ dit niet helemaal voor elkaar. Alle goede bedoelingen – van met name actrice Sophie Desmarais – ten spijt, maar doordat Sarah zo extreem introvert en zwijgzaam is, blijft ze eendimensionaal en afstandelijk. En dat terwijl er genoeg mogelijkheden waren om hier een meeslepend persoonlijk drama van te maken, omdat de emoties waarmee ze worstelt zeker tot de verbeelding (hadden kunnen) spreken. Mysterieus is ze overigens wel, daarom is het des te frustrerender dat we nooit door de muur heen breken die ze om zichzelf heen heeft gebouwd. Het hardlopen lijkt niet alleen een passie waarvoor alles moet wijken (al springt die passie er nergens uit bij de flegmatieke Sarah), maar ook een vorm van vluchtgedrag. De moeizame relatie met haar moeder heeft duidelijk een oorzaak, maar echt dieper wordt daar helaas niet op ingegaan.

‘Sarah Prefers to Run’ is een stemmige, sobere vertelling over de perikelen in het leven van een – zeker voor haar leeftijd – nogal ernstige jonge vrouw. Hoewel je graag met haar wilt meeleven, is het door haar kille en emotieloze gedrag een behoorlijke uitdaging. Het is maar goed dat actrice Sophie Desmarais boeiend genoeg is om naar te kijken en dat regisseur Chloé Robichaud blijk geeft van het nodige talent. Wellicht weet ze in haar volgende film de juiste snaar wél te raken.

‘Sarah Prefers to Run’ wordt vertoond tijdens het Gay & Lesbian Summer Festival 2014 en verschijnt donderdag 20 november 2014 op DVD.