Shaolin Handlock – Shi zi mo hou shou (1978)

Regie: Meng-Hwa Ho | 88 minuten | actie | Acteurs: David Chiang, Lieh Lo, Ping Chen, Shen Chan, Wai- Man Chan, Kara Hui, Tu Lung, Karen Yeh

Dit is één van de films van de Shaw Brothers, een bekend duo dat veel klassieke films uit het kung fu-genre geproduceerd heeft. De film opent al direct spectaculair met de moord op de vader van hoofdpersoon Chenying. Als Chenying achterhaalt dat Lin Hao, een oude rivaal van zijn vader, achter de moord zit besluit hij af te reizen naar Thailand om een voorname plaats te bemachtigen binnen diens organisatie. Alleen op die manier kan hij namelijk de lijfwachten van Hao omzeilen en dicht genoeg bij de moordenaar van zijn vader komen om wraak te nemen. Het verhaal is dus niet al te ingewikkeld, ondanks het feit dat er later in de film wel een aantal verrassende plotwendingen plaatsvinden. Het verhaal zit op zich wel redelijk logisch in elkaar, met uitzondering van het slot dat ietwat ongeloofwaardig overkomt. De belangrijkste karakters worden wel enigszins uitgediept, de rest van de cast dient vooral als figurant in één van de talrijke actiescènes die ‘Shaolin Handlock’ rijk is. Het acteerwerk is redelijk, ondanks het feit dat sommige acteurs in de (zeldzame) emotionele scènes zich nog wel eens willen bezondigen aan ‘overacting’. Ze doen net iets te veel hun best om zo dramatisch mogelijk over te komen waardoor het allemaal wat kitscherig oogt.

Het wordt al vrij snel duidelijk dat het verhaal in ‘Shaolin Handlock’ ondergeschikt is aan de actie. En het moet gezegd worden, de actiescènes zien er over het algemeen subliem uit. Hoofdrolspeler David Chiang geniet in Zuidoost- Azië een heldenstatus die nog net niet vergelijkbaar is met die van legendes als Bruce Lee of Jackie Chan. Op grond van deze film lijkt dat terecht, want de man beschikt over een behoorlijk arsenaal aan slagen, stoten en trappen die ook nog eens in een vliegensvlug tempo uitgevoerd worden. Ook de andere acteurs die een voorname rol in de film spelen, laten zien dat ze over de nodige martial arts technieken beschikken. De choreografie van de gevechten is goed verzorgd en de actie wordt altijd goed en duidelijk in beeld gebracht. Met name de actiescènes die opgenomen werden bij een aantal verlaten Boeddhistische tempelruïnes zien er goed uit. Omdat de film oorspronkelijk uit 1978 stamt, komen sommige scènes ietwat gedateerd over, maar over het geheel genomen valt dit best mee en heeft de film de invloed van de tand des tijds redelijk doorstaan.

‘Shaolin Handlock’ is geen regelrechte klassieker van het type ‘Enter The Dragon’, ‘Fist Of Fury’ of ‘The Boxer From Shantung’, maar toch een behoorlijk geslaagde Oosterse vechtfilm die liefhebbers van het genre zeker zal aanspreken.

Frank Heinen