Shattered – Save It for Later (2003)

Regie: Clark Brigham | 85 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Scott Cooper, Gabrielle Anwar, Tommy Hinkley, Theresa Russell, Craig Sheffer, Charles Esten, Jamison Jones, Adam McArthur, Veronica Karns, Todd LeJeune, Adam Ludwig, Joe Mahon, Sumalee Montano, Reneé Penegor, Jason Pitt

Gebroken, geradbraakt en volledig aan gruzelementen. De letterlijke vertaling van de titel van deze film beschrijft precies het karakter van Jake O’Connor als hij na zeventien jaar weer terugkeert naar zijn geboorteplaats San Francisco. Niet iedereen is even blij met zijn terugkeer maar Jake is van plan om af te rekenen met zijn verleden en een nieuw leven op te starten.

Zeventien jaar geleden heeft Jake iets traumatisch meegemaakt dat hij na al die tijd nog steeds niet heeft verwerkt. Als 15-jarig jongetje liepen de ruzies met zijn vader steeds hoger op. Zo hoog dat ze uiteindelijk eindigden in een moord. De grote passie van Jake is schilderen, maar dat was niet goed genoeg volgens zijn vader. De grootste ruzies gingen echter over Marco, de beste vriend van Jake die hem leerde schilderen. Dat Marco niet helemaal deugt wordt in de eerste scene van de film al duidelijk gemaakt waardoor je als kijker ook enigszins begrip kunt opbrengen voor de daad van zijn vader, hoe gruwelijk ook.

Het personage Jake is moeilijk te doorgronden. Na al die jaren keert hij weer terug naar huis en hij lijkt de ontmoeting met zijn moeder emotieloos te ondergaan. Wat gaat er allemaal in zijn hoofd om? Al lijkt Jake een man die door het trauma van vroeger geen menselijke gevoelens meer heeft, het tegenovergestelde blijkt als de kinderen van zijn huisbaas met kwasten in de weer zijn in zijn studio. Hij lijkt te smelten bij het zien van deze schattige, onschuldige gezichtjes. Niet alleen de kinderen weet hij toe te laten in zijn hart, ook de moeder krijgt langzaam een belangrijke plaats in zijn leven.

Het eerste half uur van de film is het nog even puzzelen welke scènes zich nu afspelen in welke tijd. Het is even wennen aan deze vertelwijze, waarbij je door middel van flashbacks de gebeurtenissen van vroeger te weten komt. De vader en moeder van Jake lijken na zeventien jaar vrijwel niets ouder te zijn geworden. Dit maakt het ook lastig om de gebeurtenissen goed te onderscheiden.

Van bekende namen moet deze film het niet hebben. Regisseur Clark Brigham heeft naast deze film geen grote titels op zijn cv staan. Ook de namen van de acteurs doen in eerste instantie geen belletje rinkelen, hoewel hoofdrolspelers Gabrielle Anwar (‘Scent of a Woman’), Theresa Russell (‘Bad Timing’), Tom Hinkley en Scott Cooper toch een indrukwekkend lijst films op hun naam hebben staan. Ondanks het gebrek aan ervaring heeft Brigham met ‘Shattered’ (alternatieve titel: ‘Save It For Later’) goed werk afgeleverd. Een leuke film voor tussendoor, geen uitmuntend acteerwerk, geen film van hoog niveau. Niet te serieus, niet te moeilijk maar gewoon een leuk filmpje.

Eveliene Sanders