Soul Kitchen (2009)

Regie: Fatih Akin | 99 minuten | komedie | Acteurs: Adam Bousdoukos, Moritz Bleibtreu, Birol Ünel, Anna Bederke, Pheline Roggan, Lukas Gregorowicz, Dorka Gryllus, Wotan Wilke Möhring, Demir Gökgöl, Monica Bleibtreu, Marc Hosemann, Cem Akin, Catrin Striebeck, Hendrik von Bültzingslöwen, Jan Fedder

Regisseur Fatih Akin laat zich in de warme en lichtvoetige komedie ‘Soul Kitchen’ eens van een heel andere kant zien. Waar bij zijn eerdere films als ‘Gegen die Wand’ en ‘Auf der anderen Seite’ het felrealistisch drama voorop stond, voert nu humor, eten en swingende muziek de boventoon. Laten we het oordeel maar direct weggeven: een avondje puik vermaak voor een breed publiek van hardcore filmhuisbezoekers tot liefhebbers van het mainstream genre die zich ook prima bij deze film zullen vermaken.

Het verhaal van ‘Soul Kitchen’ speelt zich af in het gelijknamige restaurantje, gevestigd in een oude loods in de wijk Wilhelmsburg in het havengebied van Hamburg. Zinos Kazantsakis (Adam Bousdoukous) runt een eenvoudig eethuis waar hij onder weinig frisse werkomstandigheden met kunst- en vliegwerk diepvriesschnitzels en pizza’s tot maaltijden promoveert. Alles lekker goedkoop, zijn bestaande klantenkring weet deze ‘culinaire fratsen’ wel te waarderen, je krijgt immers een lekkere ‘vette bek’. Toch draait zijn zaak financieel niet goed, de omzet is te laag en privé loopt het ook al niet lekker, zijn vriendin vertrekt een tijdje naar het verre China. Zinos’ sluwe broer Illias (Moritz Bleibtreu) zit een gevangenisstraf uit, maar weet zich bij wijze van resocialisatie als proefverlof op de loonlijst van het restaurant te laten plaatsen. Illias is echter het type man dat heel andere plannetjes heeft dan echt voor broer Zinos te gaan werken.

De zaken veranderen snel. Zinos weet weer enige gang in het restaurant te krijgen Bij werkzaamheden krijgt hij helaas een hernia en ontmoet bij toeval de net ontslagen goede kok Shayne Weiss (Birol Ünel), die dezelfde diepvriesingrediënten fraai weet om te toveren tot – in althans visueel opzicht – culinaire hoogstandjes. Het is oude wijn in nieuwe zakken en daarmee allemaal illusie, maar het ziet er wel fraai uit. Het oude publiek vindt dit moderne gedoe maar niets, maar door vele verwikkelingen en complicaties – zoals dat een komedie betaamt – komen er onverwachte ontwikkelingen op gang.

Het verhaal is met vaart en verve uitgewerkt. De gehele cast is aan elkaar gewaagd en met elkaar weten zij een vrolijke en vlotte komedie neer te zetten. De gebeurtenissen zijn niet altijd even geloofwaardig, clichés en stereotiepen worden niet altijd gemeden. Op zich slechts een ondergeschikt punt van kritiek, het is namelijk geenszins storend. Vooral en bovenal is dit een puike komedie. Dat in dergelijke havengebieden vaak een bonte groep van bijzondere en extravagante mensen rondhangt is soepeltjes in het verhaal verwerkt.

Regisseur Akin is er in geslaagd een fraaie cast bij elkaar te krijgen die prima op elkaar is ingespeeld en die het geheel mooi in balans houdt. De film heeft een lekkere soundtrack met soul muziek, maar ook hip hop, electro sound en rock. Dit voegt een extra dimensie toe. Met ondersteunend gebruik van fraaie locaties van het oude havengebied, een levendig uitgaansgebied en schitterend verbouwde pakhuizen is een film tot stand gebracht die er in gaat als koek. Warm en aangenaam, lichtvoetig en sterk swingend maar ook met kwaliteit. Zo’n film waar je met een lekker gevoel uitkomt!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 13 mei 2010