Spooky Encounters-Gui da gui (1980)

Regie: Sammo Kam-Bo Hung | 102 minuten | actie, komedie, fantasie, horror | Acteurs: Sammo Kam-Bo Hung, Fat Chung, Lung Chan, Ha Huang, Po Tai, Ching-Ying Lam, Ma Wu, Siu-Ming To, Billy Chan, Suet-Mei Leung, Biao Yuen, Ching Po Chang, Yung-Chiang Peng, Ying-Ying Hui

Cheung (gespeeld door regisseur Sammo Kam-Bo Hung) is het lachertje van de buurt. Hoewel hij door iedereen dappere Cheung wordt genoemd, ligt de werkelijk anders. Zijn vrienden houden hem met grote regelmaat voor de gek. Zijn vrouw pleegt overspel met zijn baas. Het werk dat hij doet stelt weinig voor. Nachtmerries teisteren zijn gemoed. In die dromen wordt hij door angstaanjagende wezens op de huid gezeten.

Een dergelijke droom toont hoe ‘Spooky Encounters’ zich niet laat leiden door conventies. In dit mysterieuze begin gaan de remmen ogenblikkelijk los. Daarmee combineert de film elementen van horror met die van de gangbare actiefilm. En dat wordt overgoten met een flinke saus fantasie. Met snelle camerabewegingen wordt de aandacht op de visuele effecten en de actie gericht.

‘Spooky Encounters’ vervolgt zijn weg wanneer Cheung te dichtbij de waarheid omtrent zijn baas en vrouw komt. Zijn werkgever wil als gevolg van hem af. Omdat Cheung wat van kung fu afweet, is een simpele moord echter niet afdoende. Hij raadpleegt een machtige tovenaar en vraagt hem zijn zwarte magie tegen Cheung in te zetten. De tovenaar, gelokt door de riante beloning, aanvaardt het voorstel en gaat aan de slag. Wat volgt is een fantasierijke wirwar van beproevingen en ontberingen, waarin de onschuldige Cheung met de hulp van de broer van de tovenaar het gevaar probeert het hoofd te bieden. Vampiers, zombies en een hoop buitenaardse magie bieden tegenstand. Geleidelijk aan weet Cheung zich toch als held te ontpoppen.

Het Aziatisch realisme is in ‘Spooky Encounters’ ver weg. Het acteerwerk is tamelijk overdreven en de plot nauwelijks serieus. De humor maakt dat allemaal ruimschoots goed. De vele situaties zitten tegen het absurde aan. Zeker de actiescènes en gevechten zijn van een hoog slapstick gehalte. Doordat die geweldig uitgevoerde gevechtschoreografie de komedie versterkt, doet ze eerder denken aan  het werk van The Marx Brothers dan aan dat van de meer gangbare Aziatische kung fu-films, waarin acteurs als Bruce Lee of Jackie Chan de hoofdrol opeisen. De special effects zijn gedateerd, maar omdat ze zo in dienst staan van de humor, valt dat niet erg op. Het plezier spat er van af, ook bij de makers en acteurs.

‘Spooky Encounters’ brengt niks opzienbarends, maar is door zijn losse houding hoogst vermakelijk. Bovendien heeft de film de weg geplaveid voor de horror in Hong Kong en de rest van Azië. Memorabele cultklassieker!

Wouter Los